Cumhuriyetin İlanından Sonra Hazırlanan Yabancı Uzman Raporlarına İlişkin Öğretmen, Okul Yöneticisi ve Akademisyen Görüşlerinin İncelenmesi
Citation
KAYA, Elif & Özge Can ARAN. "Cumhuriyetin İlanından Sonra Hazırlanan Yabancı Uzman Raporlarına İlişkin Öğretmen, Okul Yöneticisi ve Akademisyen Görüşlerinin İncelenmesi". FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 26 (2025): 203-256.Abstract
Araştırmada, Cumhuriyet’in ilanından sonra ülkemize davet edilen yabancı eğitim
uzmanlarından John Dewey, Beryl Parker ve Kate V. Wofford’un raporlarına ilişkin sınıf
öğretmeni, okul yöneticisi ve akademisyen görüşleri incelenmiştir. Araştırma kapsamında
öncelikle yabancı uzmanların ilkokul kademesine ilişkin sundukları görüş, tespit ve
önerilerinde ortak ve farklı olan noktalar belirlenmiş, daha sonra belirlenen noktalara ilişkin
öğretmen, okul müdürü ve akademisyenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmada
betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynaklarını; yabancı uzman raporları,
Avnkara’nın köy/mahalle, ilçe merkezi ve şehir merkezindeki okullarda görev yapmakta
olan sınıf öğretmenleri ve okul müdürleri ile üniversitelerde görev yapan akademisyenler
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, doküman incelemesi, anket ve görüşme yoluyla
toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri betimsel istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik
ortalama ve standart sapma) kullanılarak, nitel verileri ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Doküman incelemesi sonuçları, Cumhuriyet’in ilanından sonra ülkemize
davet edilen yabancı eğitim uzmanlarının raporlarında öğretim programları, sağlık
uygulamaları, okul sistemi, okulun fiziki koşulları, öğretme-öğrenme süreci ve ölçmedeğerlendirme
boyutlarına değinildiğini göstermektedir. Bu boyutlara yönelik sınıf
öğretmeni, okul müdürü ve akademisyenlerden elde edilen veriler ise, yabancı uzman
görüş, tespit ve önerilerinin günümüzde bazı açılardan halen geçerliğini koruduğunu ve
eğitim sistemimizde iyileştirilmesi gereken noktalar olduğunu göstermektedir. This study examines the opinions of classroom teachers, school administrators, and
academicians based on the reports of foreign education experts such as John Dewey,
Beryl Parker, and Kate V. Wofford, who were invited to the Republic of Turkey shortly
after its establishment. Firstly, in the study, the common and different views, findings,
and recommendations of foreign experts on primary education were identified. Secondly,
opinions of teachers, school principals, and academicians regarding the identified points
were consulted. The research employs a descriptive method. The data sources of the
research were the reports of foreign experts, classroom teachers and school principals
working at schools in villages/neighborhoods, district centers and city centers in Ankara,
as well as the academicians working at different universities. The research data was
collected through document review, surveys and interviews. The quantitative data of
the study were analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, arithmetic
mean, and standard deviation), while the qualitative data were analyzed using content
analysis. The results of the document review indicate that the reports of foreign education
experts who are invited to the Republic of Turkey point out teaching programs, health
practices, the school system, the physical conditions of schools, the teaching-learning
process and the measurement-evaluation dimensions. The data obtained from classroom
teachers, school principals and academicians regarding these dimensions show that some
opinions, findings, and recommendations proposed by the foreign experts are still valid
today, which highlights the areas that need improvement in our education system.



















