• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Usûl, İmkân ve İhtiyaç Açısından Çocuk Yaştaki Râvilerin Hadis Semâı

Thumbnail

View/Open

Araştırma Makalesi (501.9Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018-12

Author

Demirci, Selim

Metadata

Show full item record

Citation

DEMİRCİ, Selim. "Usûl, İmkân ve İhtiyaç Açısından Çocuk Yaştaki Râvilerin Hadis Semâı." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 12 (2018): 349-377.

Abstract

Hadis usûlü kaynaklarında, çocukların hangi yaştan itibaren hadis dinleyebilecekleri ya da alt sınır olarak hangi yaşta dinlemiş olduğu hadisleri nakledilebilecekleri bir mesele olarak ele alınmıştır. Hadis gibi farklı özellikleri bulunan ve zabt merkezli olan bir ilmin, temyiz döneminde de olsa çocuklar tarafından nasıl öğrenileceği dikkat çekici bir mevzudur. Öte yandan Hz. Peygamber dönemine yetişen çocuklar başta olmak üzere çocukların bulûğdan önceki dönemlere dair nakillerine kaynaklarda yer verilmiştir. Bundan dolayı çocukluk döneminin mahzurları ve imkânları dikkate alınarak usûl kaynaklarının bu konuyu nasıl değerlendirdiğinin ele alınması gerekmektedir. Bu çalışmada gerek yoğun katılımların olduğu hadis meclislerinde gerekse muhaddislerin bire bir yakın muhitinde özel ilgilenmesi suretiyle bir şekilde karşımıza çıkan çocukların hadis talebesi olma imkânı üzerinde durularak bunun bir gereklilik hatta zaruret olduğu ortaya konulmaya çalışılacaktır.
 
From what age of children could listen to hadith or at what age they could narrate ahadith that they had heard is an issue in the books of usul al hadith. It is a remarkable matter how the hadith which is dabt/registration based and has different characteristics will be learned by the children just before puberty. Moreover, mainly the children lived in the age of Prophet Mohammed, the narrations by the children before puberty had been included in the sources. Therefore, taking the objections and opportunities of childhood into account, it must be studied how this issue evaluated in the books of methodology. The opportunity of children as narrators will be evaluated in this article, moreover, it will be emphasized as a necessity.
 

URI

http://dergipark.gov.tr/fsmia/issue/41565/502279
https://hdl.handle.net/11352/2809

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [539]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.