Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDelen, Mahmut
dc.date.accessioned2025-06-18T14:00:09Z
dc.date.available2025-06-18T14:00:09Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationDELEN, Mahmut. "İğne Oyacılığındaki Değişimin Etnometodolojik Analizi". FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 25 (2025): 365-381.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5330
dc.description.abstractTürk el sanatlarının dünyada müstesna bir yere sahip olduğu söylenebilir. Buna vesile olan ise Türklerin millet olma şuurunu çok erken dönemlerde keşfederek medeniyet tasavvurunu kendi ruh dünyalarına uygun biçimde ortaya koymuş olmalarıdır. Zengin kültürel verim çeşitliliği ile insanlık birikimine önemli katkılarda bulunan Türkler, somut kültürel ögeler ile olduğu kadar somut olmayan kültürel mirasa dair üretimleri ile de özgün bir kimlik oluşturmayı başarmışlardır. Kültürel miraslar içinde hangi ürüne bakılırsa o verimin işlevselliğinin yanı sıra estetik katkılarının önemsendiği de görülür. Halkın estetik anlayışı, süsleme sanatında da kendisini açık biçimde göstermektedir. Günümüzde halen varlığını sürdüren köklü bir Türk el sanatı ürünü olan iğne oyaları da Türk kadınının pek çok duygusuna tercüman olmuştur. Kökeni çok eski zamanlara dayanan iğne oyacılığı da modern zamanlarda oluşan birtakım dönüşümlerden payına düşeni almıştır. Araştırmada bu dönüşümlerin kültürel izdüşümlerini anlamlandırmak adına Tokat Olgunlaşma Enstitüsünde iğne oyası usta öğreticileri ile yarı yapılandırılmış form vasıtası ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler neticesinde sanatın dünü ile bugünü etnometodoloji yaklaşımı kullanılarak mukayese edilmiştir. Bulgular ışığında yapılan değerlendirmelerde kültürel değişimin el sanatlarının hem ele alınmasında hem de icrasında büyük farklılıklar oluşturduğu öne sürülmüştür. Bu farklılıkların zaman zaman popüler uygulamalar yönünde olduğu, zaman zaman ise tekniğin gelişim ve değişimine dayandığı varsayımında bulunulmuştur. Sonuç olarak kültürel ürünlerin de çeşitli etmenler vasıtası ile dönüştüğü ortaya konulmuştur.en_US
dc.description.abstractIt can be said that Turkish handicrafts occupy a special place in the world. The reason is that the Turks discovered the consciousness of being a nation at a very early stage and put forward the concept of civilization in accordance with their own spiritual world. The Turks, who have made significant contributions to the accumulation of humanity with their rich diversity of cultural productivity, have succeeded in creating a unique identity with their production of intangible cultural heritage as well as tangible cultural elements. No matter if product is considered as cultural heritage or not, the aesthetic contribution of the product is as important as its functionality. The people’s aesthetic understanding is clearly evident in the art of ornamentation. Needle lace, a deep-rooted Turkish handicraft that still exists today, has been the interpreter of many emotions of Turkish women. Needle lace, which originates in ancient times, also continued to its development of the art in modern times. In order to understand the cultural projections of these transformations, semi-structured interviews were conducted with master lace makers at the Tokat Maturation Institute. As a result of the interviews, the past and present of the art were compared using the ethnomethodological approach. The findings is believed to shed a light on the cultural change has created great differences in both the handling and performance of handicrafts. It is hypothesized that these differences are either based on the direction of popular practices and sometimes based on the development and change of technique. As a result, the study reveals that cultural products are also transformed by various factors.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.16947/fsmia.1722311en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürk El Sanatlarıen_US
dc.subjectHalkbilimien_US
dc.subjectÖrücülüken_US
dc.subjectİğne Oyacılığıen_US
dc.subjectKültürel Dönüşümen_US
dc.subjectTurkish Handicraftsen_US
dc.subjectFolkloreen_US
dc.subjectKnittingen_US
dc.subjectNeedlecraften_US
dc.subjectCultural Transformationen_US
dc.titleİğne Oyacılığındaki Değişimin Etnometodolojik Analizien_US
dc.title.alternativeEthnomethodological Analysis of Change in Needleworken_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalFSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Rektörlük, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-7332-6971en_US
dc.identifier.issue25en_US
dc.identifier.startpage365en_US
dc.identifier.endpage381en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster