Okul Yöneticilerinin Çevik Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliğine Etkisi
Künye
ÖZAYDIN, Muhammed Furkan, Okul Yöneticilerinin Çevik Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliğine Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.Özet
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin öğretmenler tarafından algılanan
çevik liderlik davranışlarının öğretmenlerin mesleki profesyonelliğine olan etkisinin
incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama
modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2023-2024 eğitim
öğretim dönemi İstanbul ili Avrupa yakası Arnavutköy, Bağcılar, Bahçelievler,
Bakırköy, Başakşehir, Esenler, Esenyurt, Gaziosmanpaşa, Güngören, Sultangazi ve
Zeytinburnu ilçelerinde devlete bağlı okullarda görev yapan ve kolayda ulaşılabilir
örnekleme yöntemi ile seçilen 809 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen
veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Marmara Çevik Liderlik Ölçeği” ve “Öğretmenlerin
Mesleki Profesyonellik Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler normallik
varsayımı sağlanması üzerine bağımsız gruplar t testi (İndependent Samples t- test),
tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon analizi ve basit regresyon analizi
(Simple Linear Regression) yapılarak çözümlenmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin çevik liderlik algıları ve mesleki
profesyonellik düzeyleri “yüksek düzeyde” olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin çevik
liderlik algıları cinsiyet ve görev yaptıkları okuldaki çalışma süresine göre anlamlı
farklılık göstermezken medeni durum, eğitim durumuna, okul kademesine göre
anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bulgular öğretmenlerin mesleki
kıdemi, yaşı ve okul büyüklüğü arttıkça çevik liderlik algılarının arttığını göstermiştir.
Öğretmenlerin mesleki profesyonellik düzeyleri ise cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Bunun yanı sıra
öğretmenlerin mesleki profesyonellik algıları okul kademesi, yaşa göre anlamlı
farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca bulgulara göre çalıştığı okuldaki okul büyüklüğü ve
çalışma süresi arttıkça öğretmenlerin mesleki profesyonellik düzeyleri artmaktadır.
Okul yöneticilerinin çevik liderlik davranışları ile öğretmenlerin mesleki
profesyonellik düzeyleri arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır.
Okul yöneticilerinin çevik liderlik davranışlarının öğretmenlerin mesleki
profesyonelliği üzerinde orta düzeyde etkisi olduğunu göstermektedir. The purpose of this study is to examine the effect of school administrators'
agile leadership behaviors perceived by teachers on teachers' occupational
professionalism. The research was designed according to the relational survey model,
which is one of the quantitative research methods. The sample group of the study
consists of 809 teachers working in state-affiliated schools in Arnavutköy, Bağcılar,
Bahçelievler, Bakırköy, Başakşehir, Esenler, Esenyurt, Gaziosmanpaşa, Güngören,
Sultangazi and Zeytinburnu districts of the European side of Istanbul in the 2023-2024
academic year and selected by convenience sampling method. The data were collected
through "Occupational Professionalism Of Teachers Scale", "Marmara Agile
Leadership Scale" and "Teachers' Professionalism Scale". The data obtained were
analyzed by independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA),
correlation analysis and simple regression analysis (Simple Linear Regression) upon
the assumption of normality.
According to the results of the research, teachers' perceptions of agile
leadership and occupational professionalism levels were found to be at a "high level".
While teachers' perceptions of agile leadership did not show significant differences
according to gender and working time in the school where they work, it was
determined that there was a significant difference according to marital status,
educational status and school level. The findings also showed that teachers'
perceptions of agile leadership increased as their professional seniority, age and school
size increased. Teachers' occupational professionalism levels did not show a significant difference according to gender, marital status and educational status. In
addition, teachers' occupational professionalism perceptions showed a significant
difference according to school level and age. In addition, according to the findings,
teachers' professionalism levels increase as the school size and working hours increase.
There is a positive and moderate relationship between school administrators' agile
leadership behaviors and teachers' occupational professionalism levels. It shows that
school administrators' agile leadership behaviors have a moderate effect on teachers'
occupational professionalism.



















