Elektronik Satış Sözleşmesinde Tüketicinin Korunması
Künye
ÇAKMAK, Fatıma, Elektronik Satış Sözleşmesinde Tüketicinin Korunması, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı Özel Hukuk Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.Özet
Elektronik satış sözleşmeleri, elektronik ortamda mal satışını konu edinen,
tarafların anlaşarak karşılıklı borç altına girdiği, internet veya elektronik iletişim
araçları kullanılarak akdedilen sözleşmelerdir. Elektronik satış sözleşmesi esasen
klasik satış sözleşmesi ile aynı nitelikleri haizdir. Farkı, sözleşmeyi meydana getirilen
iradelerin karşı tarafa yöneltildiği araçlardır. Türk Borçlar Kanunu (TBK) m. 1 vd.
uyarınca taraf iradelerinin karşılıklı ve birbirine uygun şekilde açıklanmasıyla
sözleşme kurulacaktır. Elektronik sözleşmelerin kuruluşu bilgisayar aracılığıyla
internet üzerinden olabileceği gibi, elektronik iletişim araçlarının kullanılması
suretiyle de gerçekleşebilir. Burada dikkat edilmesi gereken husus, sözleşmenin
kurulacağı, hüküm ve sonuçlarını doğuracağı zamanın tespitidir. Söz konusu zamanlar
sözleşmenin hazır olanlar ve hazır olmayanlar arasında akdedilmesine göre farklılık
gösterecektir.
Tüketicinin tarafı olduğu satış sözleşmesinin elektronik ortama taşınmasıyla
birlikte, meydana gelecek her uyuşmazlıkta TBK ile tüketici hukuku mevzuatı ve
elektronik ticarete ilişkin mevzuat birlikte ele alınmalıdır. Çalışmamızda, geçerli
olarak kurulan elektronik satış sözleşmesi, sözleşme taraflarının sahip olduğu hak ve
yükümlülükleri, uyuşmazlık çözüm yöntemleri mevzuata dayalı olarak ele alınmış; söz
konusu açıklamalar mahkeme, tüketici hakem heyeti ve reklam kurulu gibi mercilerin
güncel kararları ile de desteklenerek uygulamadaki durum ortaya konmaya
çalışılmıştır. Electronic commerce contracts are agreements made via the internet or
electronic communication tools for the sale of goods in an electronic environment,
where the parties enter into mutual obligations by agreement. The electronic sales
contract has essentially the same qualifications as the classical sales contract. The
difference is the way in which the agreements are shared with the other party.
According to the Turkish Code of Obligations (TBK), a contract is concluded by the
mutual and appropriate expression of the will of the parties. Electronic contracts can
be formed via the internet or electronic communication tools. The key issue is
determining the time at which the contract is concluded and when its provisions and
consequences will take effect. This timing varies depending on whether the parties are
ready or not.
By transferring the sales contract to the electronic environment in which the
consumer is a party, the TBK, consumer law legislation and electronic commerce
legislation should be considered together in any dispute that may arise. In this study,
the valid electronic sales contract, the rights and obligations of the parties and the
methods of dispute resolution are discussed on the basis of the legislation. It is
supported by recent decisions of authorities such as courts, consumer arbitration
boards and advertising boards and attempts to reveal the situation in practice.



















