İbrahim Hakkı Konyalı Kütüphanesi’ndeki Ebrulu Ciltler
Künye
SÖNMEZ, Zeynep, İbrahim Hakkı Konyalı Kütüphanesi’ndeki Ebrulu Ciltler, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
XIII. yy.’de Uygur Türkleri’yle başlayan Türk ciltçiliği tarih boyunca farklı
üslûp özellikleri benimseyerek gelişim göstermiştir. Türklerin İslâmiyet’i
benimsemeleriyle birlikte sanat anlayışı da büyük bir ivme kazanmıştır. Kitaba verilen
değer onun muhafaza ve tezyîn edilmesinde de kendisini göstermiş ve nihâyetinde
bunu bir sanat dalı haline getirmiştir. XV. yy.’de sağlanan siyasî istikrarla birlikte
Selçuklu sanat anlayışının temelleri üzerinde gelişen diğer sanat dalları gibi cilt sanatı
da büyük bir gelişim göstermiş ve Osmanlı klasik üslûbunu meydana getirmiştir.
XIX. yüzyıla gelindiğinde matbaanın yaygınlaşması ile birlikte el yazması
kitaplar eskiye nazarân azalmış ve buna bağlı olarak tezyinî sanatlarda da bir gerileme
görülmüştür. Bu dönemde el yazmaları devlet kütüphaneleri ve müzelerinde
bulunmakla birlikte şahsî kütüphanelerde de yerini almıştır. Bu şahsî kütüphanelerden
birisi de İbrahim Hakkı Konyalı Kütüphanesi’dir. Bu çalışmada mezkûr
kütüphanedeki cilt örnekleri incelenerek ciltlerin teknikleri, kullanılan malzeme,
kitabın kabında, kap içinde ve yan kağıdında kullanılan ebrular detaylıca çalışılmıştır.
Türkiye kütüphane ve müzelerinde bulunan, tezyinât açısından çok zengin olan
el yazmaları Türk-İslâm sanatları açısından incelenmeye muhtaç bir alandır. Bu
çalışmayla yazma eserlerin kataloglanmasında bibliyografik özelliklerin yanında
fiziksel tavsifin de önemine dikkat çekilmek istenmiştir. Turkish bookbinding started with the Uyghur Turks in the 13th Century and
has developed throughout history by adopting different characteristic features. With
the adoption of Islam by the Turks, the understanding of art gained great momentum.
The value given to the book also showed itself in its preservation and decoration, and
eventually, this turned into a branch of art. Along with the political stability achieved
in the 15th century, the art of bookbinding, like other branches of art that developed
on the foundations of the Seljuk understanding of art, showed great development and
created the Ottoman classical style.
In the 19th century, with the spread of the printing press, manuscripts decreased
compared to the past, and accordingly, a decline was observed in the ornamental arts
as well. In this period, the manuscripts were found in state libraries and museums, but
also private libraries as well. One of these private libraries is Ibrahim Hakkı Konyalı
Library. In this study, the binding samples in this library have been examined, and the
techniques of the bindings, the materials used, the marbling used on the cover, and the
endpaper of the book have been studied in detail.
Manuscripts, which are rich in ornaments and found in Turkish libraries and
museums, are an area that needs to be examined in terms of Turkish-Islamic arts. This
study aims to draw attention to the importance of physical descriptions as well as
bibliographic features in cataloging manuscripts.



















