Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Sözcük Öğretiminde Quizlet Kullanımının Etkisi
Künye
EYİBİL, Enes, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Sözcük Öğretiminde Quizlet Kullanımının Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yabancılara Türkçe Öğretimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Dil, bireylerin duygu ve düşüncelerini aktarmak için kullandığı bir araçtır. Bu
araç birçok medeniyetin tarih sahnesinde yer almasında ve gelecek nesillere
tecrübelerini aktarmasında önemli bir rol oynamıştır. İnsanlar toplumların bir arada
yaşaması, kültürel ve sosyal değerlerin bir diğer topluluğa aktarılması, çağlar boyu
yaşanan ticari faaliyet gibi unsurların sürdürülebilmesi için iletişime ihtiyaç
duymaktadır. Bu bakımdan iletişim, medeniyetler arasında köprü görevini
üstlenmiştir. 21. yüzyıldan itibaren internetin yaygın bir araç olarak kullanılmaya
başlanması, bireylerin teknolojiye olan ihtiyacının artması, sosyal ve kültürel alanda
teknolojiye bağlı gelişmelerin yaşanması, toplumların bulundukları ortamlarda farklı
kültürlerle etkileşime geçmesi ile teknoloji günümüzde vazgeçilmez bir araç hâline
gelmiştir. Teknolojide yaşanan gelişmelerle birlikte insanların dil öğrenebilecekleri
farklı uygulamalar da üretilmiştir. Özellikle yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
eğitimcilerin, öğrenenlere daha hızlı ve kalıcı bilgi sunmak için teknolojiye
başvurduğu görülmektedir. Eğitimde kullanılan Web 2.0 araçları, bireylerin
öğrenmeye çalıştığı dili kolaylaştırmakta ve öğrenme sürecini hızlandırmaktadır.
Yabancı dilde sözcük öğretiminde tercih edilen dijital araçlardan biri Quizlet’tir.
Quizlet, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de öğrenenlerin sözcük öğretimini
destekleyen bir araçtır. Quizlet’te yer alan sözcük çalışmaları, öğrenenlerin daha hızlı
ve kolay öğrenmesine olanak tanımaktadır. Quizlet’in hem sınıf ortamında hem de
bireysel çalışma alanlarında kullanılabilmesi, öğrenenin ilerlemesini takip edebilmesi
ve yapılan yanlışların uygulama tarafından fark edilmesi gibi var olan özellikleri
öğrenene büyük bir kolaylık sağlamaktadır. Quizlet’in sözcük öğrenmeye etkisini
araştıran yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde birçok araştırma yapılmıştır. Araştırmalarda Quizlet’in sözcük öğreniminde etkili ortaya konmuştur. Alanyazın
incelendiğinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Quizlet’in sözcük öğrenimine
etkisinin araştırılmadığı görülmektedir. Bu kapsamda yapılan “Yabancı dil olarak
Türkçe öğrenenlere sözcük öğretiminde Quizlet’in etkisi nedir ve nasıldır?” problem
sorusundan hareketle yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlere sözcük öğretiminde
Quizlet’in etkisinin ne ve nasıl olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada karma
araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmı için yarı deneysel bir araştırma
modeli seçilmiştir. Deney ve Kontrol grubunu B1 seviyesinde Türkçe öğrenen 40
öğrenen oluşturmaktadır. Araştırma verileri ön test ve son test olarak araştırmacının
oluşturduğu sözcük bilgisi testi ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programıyla
çözümlenmiştir. Araştırmanın nitel çalışma kısmında durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Veriler deney grubunu oluşturan 20 öğrenenden araştırmacı tarafından
oluşturulan etkinlik değerlendirme formu aracılığıyla ve deney grubunda yer alan 4
öğrenenle odak grup görüşmesi yapılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik
analiziyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda yabancı dil olarak Türkçe
öğrenenlerin sözcük öğretiminde Quizlet’in kullanımının öğrenenlerin sözcük bilgisini
geliştirmede etkili olduğu ve deney grubunun sözcük bilgisinin geliştirilmesinde
anlamlı bir şekilde farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Quizlet’in etkisinin nasıl
olduğuna yönelik değerlendirme formlarından elde edilen verilerden 2 tema ve 55 alt
oluşturulmuştur. Odak grup görüşmelerinden elde edilen görüşler incelendiğinde ise 2
temaya ve 21 alt temaya ulaşılmıştır. Öğrenenlerin görüşlerinden elde edilen sonuçlar
sözcük öğretiminde Quizlet kullanımının olumlu etkileri olduğu ortaya koymaktadır. Language is a tool that individuals use to convey their feelings and thoughts.
This tool played an important role in many civilizations taking their place on the stage
of history and transferring their experiences to future generations. People need
communication in order for societies to live together, to transfer cultural and social
values to another community, and to maintain commercial activities throughout the
ages. In this respect, communication has served as a bridge between civilizations.
Technology has become an indispensable tool today, as the internet has become widely
used as a tool since the 21st century, individuals' need for technology has increased,
technology-related developments have occurred in the social and cultural fields, and
societies have interacted with different cultures in their environments. With the
developments in technology, different applications have been produced through which
people can learn languages. Especially in teaching Turkish as a foreign language, it is
seen that educators use technology to provide faster and more permanent information
to learners. Web 2.0 tools used in education make it easier for individuals to learn the
language they are trying to learn and accelerate the learning process. One of the
preferred digital tools for teaching vocabulary in a foreign language is Quizlet. Quizlet
is a tool that supports vocabulary teaching in teaching Turkish as a foreign language.
Vocabulary studies in Quizlet allow learners to learn faster and easier. Quizlet's
features, such as being able to be used both in the classroom and in individual study
areas, being able to track the learner's progress, and making mistakes are noticed by
the application, provide great convenience to the learner. Many studies have been
conducted in teaching English as a foreign language investigating the effect of Quizlet on vocabulary learning. Studies have shown that Quizlet is effective in learning
vocabulary. When the literature is examined, it is seen that the effect of Quizlet on
vocabulary learning in teaching Turkish as a foreign language has not been
investigated. In this context, the question "What and how is the effect of Quizlet on
teaching vocabulary to those learning Turkish as a foreign language?" Based on the
problem question, it is aimed to determine what and how the effect of Quizlet is on
teaching vocabulary to those learning Turkish as a foreign language. A mixed research
model was used in the study. A quasi-experimental research model was chosen for the
quantitative part of the study. The experimental and control group consists of 40
learners learning Turkish at B1 level. Research data were collected with a vocabulary
test created by the researcher as a pre-test and post-test. The data obtained was
analyzed with the SPSS program. Case study design was used in the qualitative study
part of the research. Data were collected from 20 learners in the experimental group
through the activity evaluation form created by the researcher and by conducting a
focus group interview with 4 students in the experimental group. The data obtained
was analyzed by content analysis. As a result of the study, it was determined that the
use of Quizlet in teaching vocabulary to students learning Turkish as a foreign
language was effective in improving the vocabulary knowledge of the learners and that
it made a significant difference in the development of the vocabulary knowledge of
the experimental group. 2 themes and 55 sub-sections were created from the data
obtained from the evaluation forms regarding the impact of Quizlet. When the opinions
obtained from the focus group discussions were examined, 2 themes and 21 subthemes
were reached. The results obtained from the students' opinions reveal that using
Quizlet in teaching vocabulary has positive effects.



















