Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖztabak, Muhammet Übeydullah
dc.contributor.authorArı, Hümeyra
dc.date.accessioned2025-09-02T14:03:14Z
dc.date.available2025-09-02T14:03:14Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationARI, Hümeyra, Genç Yetişkinlerde Dengeli Yaşam Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Grup Çalışması, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5499
dc.description.abstractBu çalışmada araştırmacı tarafından denge modeli çerçevesinde bir grup çalışmasının geliştirilmesi ve bu grup çalışmasının genç yetişkinlerin dengeli yaşam düzeylerine ve dengeli yaşam temel becerilerine olan etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Esas çalışma öncesi Konya ilinde genç yetişkin yaş grubunda 11 üniversite öğrencisiyle bir pilot çalışma yapılmıştır. Yapılan bu pilot çalışmanın ardından etkinlikler ve içerik gözden geçirilerek programa son şekli verilmiştir. Esas çalışma genç yetişkin yaş grubundaki üniversite öğrencilerine yönelik olarak İstanbul ilinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçlarından elde edilen bilgilerle 10 kişi deney 10 kişi kontrol olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. Altı oturum olarak planlanan dengeli yaşam becerilerini geliştirmeye yönelik grup çalışmasına deney grubunda bulunan kişiler katılmış olup kontrol grubuna ise herhangi bir program uygulanmamıştır. Veri toplama aracı olarak pozitif psikoterapi denge modeli bağlamında Dengeli Yaşam Ölçeği ve Dengeli Yaşam Temel Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada grup çalışmasının etkisi, deney ve kontrol grubuna grup çalışmasından önce ve grup çalışmasından sonra olmak üzere iki test uygulanarak ölçüldüğünden 2x2’lik deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın deney ve kontrol gruplarına uygulanan ön-test ve son-test ölçümlerinden elde edilen veriler SPSS-27 uygulamasıyla istatistiksel analizlere tabii tutulmuştur. Bu analizler çalışma grubunun kişi sayısı göz önünde bulundurularak parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen bulgular dengeli yaşam becerilerini geliştirmeye yönelik yapılan grup çalışmasının deney grubunda yer alan katılımcılarda hem dengeli yaşam düzeyi hem de dengeli yaşam temel becerileri açısından etkili olduğunu göstermiştir. Dengeli yaşam düzeyi için deney grubu lehine olan anlamlı etkinin; alt boyutlardan özellikle başarı alanında olduğu tespit edilmiştir. Kontrol grubunun her iki ölçekten aldığı puanlarda ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Bu bulgulardan hareketle genç yetişkinlerle yapılan grup çalışmasının deney grubu üzerinde dengeli yaşam temel becerileri ve dengeli yaşam açısından etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar alanyazında yapılmış diğer çalışmalarla beraber değerlendirilerek tartışılmış ve araştırmacı tarafından çeşitli öneriler sunulmuştur. Yapılan grup çalışmasının dengeli yaşam ölçeğinin alt boyutlarında özellikle başarı alanında etkili olduğu göz önünde bulundurulduğunda bu ve buna benzer programların akademik gelişim, sınava hazırlık gibi süreçlerde yer alması önerilebilir.en_US
dc.description.abstractIn this study, the researcher aimed to develop a group work within the framework of the balance model and to examine the effectiveness of this group work on young adults' balanced life levels and balanced life basic skills. Before the main study, a pilot study was conducted with 11 university students in the young adult age group in Konya province. After this pilot study, the activities and content were reviewed and the program was finalized. The main study was conducted in Istanbul for university students in the young adult age group. Two groups were formed with the information obtained from the data collection tools: a 10-person experimental group and a 10-person control group. People in the experimental group participated in the group work to develop balanced life skills, which was planned as six sessions, and no program was applied to the control group. Balanced Life Scale and Balanced Life Basic Skills Scale in the context of positive psychotherapy balance model were used as data collection tools. Since the effect of group work was measured by applying two tests to the experimental and control groups before and after the group work, a 2x2 experimental design was used in the study. The data obtained from the pre-test and post-test measurements applied to the experimental and control groups of the study were subjected to statistical analysis with SPSS-27 application. Considering the number of people in the study group, these analyses were performed using Mann Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks test, which are nonparametric tests. The findings showed that the group work to develop balanced life skills was effective in terms of both balanced life level and balanced life basic skills on the participants in the experimental group. It was determined that the significant effect in favor of the experimental group for the balanced life level was especially in the field of achievement among the sub-dimensions. There was no statistically significant difference in the scores of the control group in both scales. Based on these findings, it was concluded that group work with young adults was effective on the experimental group in terms of balanced life basic skills and balanced life. The results obtained were evaluated and discussed together with other studies in the literature and various recommendations were presented by the researcher. Considering that the group work was particularly effective in the achievement sub-dimension of the balanced life scale, it may be recommended to include this and similar programs in processes such as academic development and exam preparation.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGenç Yetişkinliken_US
dc.subjectDenge Modelien_US
dc.subjectDengeli Yaşamen_US
dc.subjectDengeli Yaşam Becerilerien_US
dc.subjectPozitif Psikoterapien_US
dc.subjectYoung Adulthooden_US
dc.subjectBalance Modelen_US
dc.subjectBalanced Lifeen_US
dc.subjectBalanced Life Skillsen_US
dc.subjectPositive Psychotherapyen_US
dc.titleGenç Yetişkinlerde Dengeli Yaşam Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Grup Çalışmasıen_US
dc.title.alternativeGroup Work on Developing Balanced Life Skills in Young Adultsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorArı, Hümeyra


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster