• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Özel Eğitim Bölümü
  • Öğe Göster
  •   DSpace@FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Özel Eğitim Bölümü
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Cognitive Flexibility Scale for Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Turkish Adaptation and Validation Study

Thumbnail

Göster/Aç

Ana Makale (2.159Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess

Tarih

2025

Yazar

Hocaoğlu, Ahmet Yalçın
Güvendir, Meltem Acar

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

HOCAOĞLU, Ahmet Yalçın & Meltem Acar GÜVENDİR. "The Cognitive Flexibility Scale for Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Turkish Adaptation and Validation Study". Journal of Autism and Developmental Disorders, (2025): 1-10.

Özet

Purpose The primary aim of this study was to adapt the Cognitive Flexibility Scale (CFS) for individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) into Turkish and to examine its psychometric properties, specifically its structural validity and internal consistency. Methods The study initially involved a sample of 303 parents of students diagnosed with ASD. After data screening for outliers, the final analyses were conducted on a sample of 298 participants. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was employed to evaluate the factor structure of the Turkish version of the CFS. Internal consistency was assessed to determine the scale’s reliability. Results The initial CFA, which tested the original scale’s factor structure, demonstrated a poor model fit and unacceptable reliability. Several items had factor loadings below the 0.30 threshold. Following the removal of one subscale based on item loadings and model fit indices, a subsequent analysis of a revised 4-factor, 22-item structure yielded satisfactory fit indices and high internal consistency. Conclusion The findings suggest that the adapted 4-factor, 22-item Turkish version of the CFS demonstrates satisfactory structural validity and high internal consistency, making it a valid and reliable instrument for assessing cognitive flexibility (CF) in individuals with ASD as reported by their parents in a Turkish context.

Kaynak

Journal of Autism and Developmental Disorders

Bağlantı

https://hdl.handle.net/11352/5612

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar / Scopus Indexed Publications [756]
  • WOS İndeksli Yayınlar / WOS Indexed Publications [661]
  • Özel Eğitim Bölümü [4]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber || Kütüphane || FSM Vakıf Üniversitesi || OAI-PMH ||

FSM Vakıf Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
FSM Vakıf Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.