Necîp Mahfûz, Abdurrahmânn eş- Şarkâvî ve Alâ el- Asvânî’nin Eserleri Işığında Mısır Romanında Hür Subaylar Devrimi ve Totaliter Rejim Eleştirisi
Künye
ÇELENLİOĞLU, Asiye. "Necîp Mahfûz, Abdurrahmânn eş- Şarkâvî ve Alâ el- Asvânî’nin Eserleri Işığında Mısır Romanında Hür Subaylar Devrimi ve Totaliter Rejim Eleştirisi". Şarkiyat Mecmuası, 46 (2025): 39-57.Özet
Mısır edebiyatında hayatın güncesini tutan roman sanatı toplumsal yapıya içkin
şekillenmiş, modern nesrin ayak sesleri kabul edilen ilk örneklerinden itibaren
siyasi ve sosyal yapıyı şekillendirme görevini üstlenmiştir. Batılılaşmanın getirdiği
sorunlara cevap arayan ilk dönem romanlar, yerini ulusal bağımsızlık temasını
konu edinen eserlere bırakmış, Mısır’ın yerel yöneticilerine kavuştuğu tarih olan
1952 devriminden sonra demokratik yaşam romanın ana temasını oluşturmuştur.
Toprak reformu ve ücretsiz eğitim gibi birtakım reformlar nedeniyle entelektüel
camianın alkışlarla karşıladığı askeri devrim, bir müddet sonra teokrasiye evrilmiş,
bıraktığı miras, günümüz Mısır siyasi hayatında da etkili olmaya devam etmiştir.
Jurnal ve tutuklamaların korku saldığı söz konusu dönemde roman yazarları
genel olarak siyasetten uzak durmuş bireyin ya da toplumun tekamülüyle meşgul
olmuştur. Bu dönemde siyasi gündemi konu edinen yazarlardan Abdurrahman
eş- Şarkâvî devrimin gerçekleştirdiği reformları büyük bir heyecanla karşıladığı
Fellâh (Çiftçi fellah1967) adlı romanda olumsuzluklara bahane bulmaya çalışırken
Necîp Mahfûz yazdığı sembolik romanlarla iktidarı eleştirmiştir. Günümüzde
Mısır siyasi tarihini sorunsallaştıran Alâ el-Asvânî yine devrim hakkında yüksek
sesle fikir beyan eden ender yazarlar arasındadır. Çalışma, söz konusu dönemi
adı geçen üç yazar üzerinden ele almış ve Mısır siyasi hayatına miras kalan
istibdat konusunun romanlarda nasıl yer aldığına işaret etmiştir. In Egyptian literature, the art of novel that records the dairy of life has been
formed by social life, and since its early examples, which are accepted as the
first steps of modern prose, it has undertaken such a duty to shape social and
political structure. Pieces with a national independence theme substitute for
the early novels, which were trying to find answers to the problems occurred
by westernization, after Egypt retrieve its native rulers with the 1952 revolution,
democratic life became the main theme of the novels. The revolution that was welcomed by society due to reforms such as land reform and free education evolved theocracy after some time, and its
legacy kept influencing Egypt’s present political life. At a time when denouncements and arrestments spread fear, novel
writers generally avoided politics and were occupied with improvements in individuals or society. In that period, while
Naguip Mahfouz was criticizing the regime with his symbolic novels Abd al-Rahman Sharqawi, who was crossing the line
of politics, was trying to find excuses for the existing problems with his novel “Fellah” which was greeting reforms with
great excitement. Alaa Al Aswany, who contemporarily problematized Egypt’s political history, was also among the few
writers who out loudly expressed their opinions about the revolution. This study will examine the period mentioned by
these three writers and point out how the issue of autocracy, which became a legacy in Egyptian politics, found place
in their novels.
Kaynak
Şarkiyat MecmuasıSayı
46Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusarkiyat/issue/92052/1600765https://hdl.handle.net/11352/5694



















