Fethî Gânım’ın Filler Adlı Romanının Üslûp ve İçerik Açısından Analizi
Künye
ÇELENLİOĞLU, Asiye. "Fethî Gânım’ın Filler Adlı Romanının Üslûp ve İçerik Açısından Analizi". Şarkiyat, 17.1 (2025): 170-182.Özet
Modern Mısır edebiyatında roman, ilk örneklerinden
itibaren Mısır toplumunun sorunsallarıyla şekillenmiş,
ülkenin fikri dizininde meydana gelen her değişim romanı
hem şekil hem de içerik olarak olgunluğa taşımıştır.
Romantik ya da realist çerçevede kaleme alınan tüm
romanların ortak özelliği olan eleştiri, ülkenin içinden
geçtiği sürece göre değişirken, ilk dönem romanların ana
sorunsalını oluşturan Batılılaşma ve kadın olgusu zamanla
yerini iktidar eleştirisine bırakmıştır. 20. yüzyılda bazı
yazarlar romanlarında psikoloji ilminin verilerini kullansa
da bunun örnekleri sınırlı sayıda kalmıştır. 1952 Devrimi’nden
sonra toplumsal yapıda gerçekleşen birtakım
reformlar sonucu bireye odaklanan roman sanatı, devrimden
beklenen neticenin elde edilmemesi nedeniyle
yeniden topluma yönelmiş ve eleştiri misyonuna devam
etmiştir. Postmoderniteye kadar birkaç örnek dışında serim-
düğüm- çözüm sıralamasını takip eden anlatı sanatının
bundan sonra sınırlarının eridiği görülür. Söz konusu
dönemde farklı üslupları deneyimleyerek öne çıkan Fethî
Gânim’in (1924-1999), el-Efyâl (Filler) adlı romanı dönemin
sorunsallarına ışık tutması açısından da önemlidir.
Çağdaşlarının olayların sonuçlarıyla ilgilendiği bir dönemde
nedenlerine odaklanan Gânim, eserde bireyin tasarruflarını
ilgili sebeplerle irdeleyerek toplumun doğru
temeller üzerine inşası amacını gütmüştür. Onun radikal
dini cemaatler ve modern toplumda gözetim mekanizmaları
gibi güncel sorunlara temas ettiği de görülür. Çalışmada
eser hem üslup hem de içerik açısında incelenmiş,
roman sanatına katkısı yanında ele aldığı sorunsallara da
temas edilmiştir. The novel in modern Egyptian literature has been shaped
by the problematics of Egyptian society since its first
examples, and every change in the country’s intellectual
index has brought the novel to maturity in both form
and content. Criticism, which is a common feature of all
the novels written in the romantic or realistic framework,
shaped depending on the process that the country went
through and the main problematic of the early novels
were Westernization and the issue of women but then
criticism of power took first place over time. In the 20th
century, some writers used the science of psychology in
their novels, but the examples of this practice are limited
in number. After the 1952 Revolution, the art of the novel,
which focused on the individual as a result of some
reforms in the social structure, turned back to society and
continued its mission of criticism because the expected
results of the revolution were not achieved. It is seen
that the art of narrative, which followed the sequence of
exposition-node-resolution most of the time until postmodernity,
has lost its boundaries after that. The novel
al-Afyal (The Elephants, 1998) by Ghanim (1924-1999),
who came to the forefront by experimenting different
styles in this period, is also important in terms of shedding
light on the problematics of the period. Focusing
on the causes of events at a time when his contemporaries
were concerned with their consequences, Gānim
aimed to build the society on the right foundations by
examining the individual’s actions with the relevant reasons.
It is also seen that he touches contemporary issues
such as radical religious communities and surveillance
mechanisms in modern society. In this study, his work is
analyzed in terms of both style and content, in addition to
its contribution to the art of the novel, the problematics it
addresses are also examined.
Kaynak
ŞarkiyatCilt
17Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/sarkiat/issue/91714/1540407https://hdl.handle.net/11352/5714



















