Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorMıhçıoğlu, Abdurrahman
dc.date.accessioned2025-11-14T09:42:57Z
dc.date.available2025-11-14T09:42:57Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationMIHÇIOĞLU, Abdurrahman. “Tasavvuf Tarihinde Reform İddialarına Bir Cevap: Ahmed Et-Ticânî’nin Tarîkat-ı Muhammediyye Düşüncesi Işığında Neo-Sufizm Eleştirisi”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 11.2 (2025), 610-659.en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/ihya/issue/93679/1630783
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5720
dc.description.abstractBu çalışmada, Ticâniyye tarikatının müessisi kabul edilen Ahmed et-Ticânî’nin, tasavvuf tarihinde XVIII. asırda gerçekleştiği iddia edilen reformun bir parçası olup olmadığı incelenecektir. XX. Asrın önde gelen oryantalistlerinden Fazlur Rahman, XVIII. asırdan itibaren tasavvuf tarihinde bir kırılma yaşandığını ve daha önce heteredoks bir manzara arz eden tasavvuf ve tarikatların bilahare sünni bir renge büründüğünü iddia etmiş ve bu yeni tavrı neo-sufizm olarak adlandırmıştır. Onu takip eden oryantalistler, Ahmed b. İdris (ö. 1253/1837) ile Muhammed b. Ali es-Senûsî’nin (ö. 1276/1859) bu reforma öncülük ettiğini öne sürmüş ve bunların yanına Ahmed et-Ticânî’yi de eklemişlerdir. Bu iddialara mukabil bu makalede neo-sufizm ile irtibatlı olduğu öne sürülen et-Tarîkatü’l-Muhammediye ıstılahının tasavvuf tarihindeki izi sürülmekte, bilahare bu kavram kapsamında mütalaa edilen ve muasır tasavvuf tarihi araştırmacılarından Mark Sedwick’in zikri geçen reform iddiasına dayanak olarak kullandığı yakaza, hatmü’l-velâye ve ictihad kavramlarının gerek genel manada tasavvuf tarihinde ve gerekse Ticânî’nin tevarüs ettiği ilmi gelenekteki mevkii tespit edilmektedir. Neo-sufizm ıstılahı etrafında öne sürülen reform iddialarının Ahmed et-Ticânî’nin fikriyatı özelinde karşılık bulmadığı da ispatlanmıştır. Ayrıca bu kavramların genelde tasavvuf tarihi özelde Mağrib tasavvuf tarihindeki karşılıklarına temas edilmiş, Kur’an ve sünnet merkezli tasavvuf anlayışının Fazlur Rahmân ve kısmen onu takip eden araştırmacıların iddiasının aksine Mağrib tasavvuf tarihindeki merkezi konumuna değinilmiştir. Ahmed b. İdrîs ile Muhammed b. Ali es-Senûsî’nin fikriyatına ise Ticânî ile irtibatlı oldukları noktalarda yer verilmiştir. Çalışmanın mihverini Ticânî’nin düşüncesi teşkil ettiği için bu iki tarikat müessisinin fikriyatı derinlemesine tahlil edilmemiştir.en_US
dc.description.abstractThis study will examine whether Ahmad al-Tijani, who is considered the founder of the Tijaniyya order, was a part of the reform that is claimed to have taken place in the history of Sufism in the XVIIIth century. Fazlur Rahman, one of the leading orientalists of the XXth century, claimed that there was a rupture in the history of Sufism starting from the XVIIIth century and that Sufism and its orders, which had previously presented a heterodox view, later took on a more Sunni color, and according to him, he called this new attitude neo-Sufism. Orientalists who followed him claimed that Ahmad ibn Idris (d. 1253/1837) and Muhammad ibn Ali al-Sanusi (d. 1276/1859) pioneered this reform and added Ahmed al-Tijani’s name to theirs. In response to these claims, the concept of al-Tariqa al-Muhammadiyya, which has been put forward in connection with the concept of neo-Sufism, has been traced in the history of Sufism, and the place of the concepts of yaqaza, khatm al-walaya and ijtihad, which have been considered in connection with this concept and which Mark Sedwick, one of the contemporary researchers of the history of Sufism, used as a basis for the aforementioned reform claim, has been determined both in the general history of Sufism and in the scientific tradition that al-Tijani inherited. It has also been proven that the reform claims put forward around the concept of neo-Sufism do not find a response in the specific thought of Ahmad al-Tijani. In addition, the equivalents of these concepts in the history of Sufism in general and in the history of Maghreb Sufism have been touched upon, and the central position of the Quran and Sunnah-centered Sufism in the history of Maghreb Sufism, contrary to the claims of Fazlur Rahman and some of his successors, has been mentioned. The ideas of Ahmad ibn Idris and Muhammad ibn Ali al-Sanusi have been included in terms of their connections with al-Tijani. Since the focus of the study is al-Tijani’s thought, the ideas of these two founders of the order have not been analyzed in depth.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMehmet Ayhanen_US
dc.relation.isversionof10.69576/ihya.1630783en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectAhmed et-Ticânîen_US
dc.subjectTarîkat-ı Muhammediyyeen_US
dc.subjectNeo-Sufizmen_US
dc.subjectYakazaen_US
dc.subjectİctihaden_US
dc.subjectHatmü’l-velâyeen_US
dc.subjectAhmed b. İdrîsen_US
dc.subjectMuhammed b. Ali es-Senûsîen_US
dc.subjectSufismen_US
dc.subjectAhmad al-Tijanien_US
dc.subjectal-Tariqa al-Muhammadiyyaen_US
dc.subjectNeo-sufismen_US
dc.subjectYaqazaen_US
dc.subjectIjtihaden_US
dc.subjectKhatm al-Walayaen_US
dc.subjectAhmad ibn Idrisen_US
dc.subjectMuhammad ibn Ali al-Sanusien_US
dc.titleTasavvuf Tarihinde Reform İddialarına Bir Cevap: Ahmed et-Ticânî’nin Tarîkat-ı Muhammediyye Düşüncesi Işığında Neo-Sufizm Eleştirisien_US
dc.title.alternativeA Response to the Reform Claims in the Istoru of Sufism: A Criticism of Neo-Sufism in the Light of Ahmad al-Tijani’s Thought of the Tariqa al-Muhammadiyyahen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalİhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisien_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, İslâmî İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümüen_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/ 0000-0003-1010-157Xen_US
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage610en_US
dc.identifier.endpage659en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorMıhçıoğlu, Abdurrahman


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster