Kırâat Farklılıklarını Yorumlamada Fıkhî Aidiyetin Etkisi
Künye
GEDİK, İbrahim & Mustafa ÖZEL. "Kırâat Farklılıklarını Yorumlamada Fıkhî Aidiyetin Etkisi". FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 26 (2025): 335-351.Özet
Bu çalışma, kırâat farklılıklarını yorumlamada fıkhî aidiyetin rolünü konu
edinmektedir. Kırâatlerin fıkıh ile ilişkisi bağlamında daha önce bazı çalışmalar yapılmıştır.
Ne var ki, bu çalışmalarda fıkhî aidiyetin kırâat tercihine etkisi göz ardı edilmiştir.
Metin analizi ve mukayese yöntemine dayalı olarak yazılan çalışma, konuya dair farklı
bir bakış açısı oluşturmakta ve işaret edilen boşluğun doldurulmasına katkı sunmaya
çalışmaktadır. Bu bağlamda guslün, âdeti kesilen kadınla cinsi münasebete girebilmek
için bir şart olup olmadığına dair fıkhî tercih ile abdestte ayakları yıkamak ya da mesh
etmenin hükmüne dair fıkhî tercihin kırâat tercihine etkisi ele alınmaktadır. Evvela, bu
konularda müfessirlerin görüşlerine yer verilmekte ve mesele bu literatür çerçevesinde
değerlendirilmektedir. En nihayetinde bir kırâat tercihinin söz konusu olması durumunda
bu tercihi sağlayan faktörün fıkhî aidiyet ve tercih olduğu tespit edilmektedir. This study deals with the role of fiqh affiliation in qiraat differences. Some studies
have been conducted previously on the relationship between qiraat and fiqh. However, the
effect of fiqh affiliation on qiraat preference has been ignored in these studies. The study,
written based on text analysis and comparison methods, creates a different perspective
on the subject and tries to contribute to filling the gap indicated. In this context, the fiqh
preference regarding whether ghusl is a condition for sexual intercourse with a woman
whose menstruation has stopped and the effect of fiqh preference regarding the ruling on
washing or wiping the feet during ablution on qiraat preference are discussed. First, the
opinions of commentators on these issues are included and the issue is evaluated within
the framework of this literature. Finally, it is determined that in the event of a qiraat
preference, the factor that provides this preference is fiqh affiliation and preference.



















