Esma-i Hüsna'nın Tevkifiliği veya Kıyasiliği Hakkında Metodolojik Bir Çalışma
Citation
el-BEKRİ, Hamza. "Esma-i Hüsna'nın Tevkifiliği veya Kıyasiliği Hakkında Metodolojik Bir Çalışma." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3 (2014): 81-113.Abstract
Esmâ-i Hüsnâ’nın tespitinde tevkîfîlik şartı geçmişte çok tartışılmış, günümüzde de
tartışılan meselelerdendir. Bu konu, Allah’ın isimlerinden birinin zikredilmesi, O’na bu
isimlerle duâ edilmesi veya bunların ilmî çalışmalarda kullanılması dolayısıyla özellikle
âlimleri ve tabii ki bütün Müslümanları ilgilendirmektedir. Nitekim el-Kadîm veya es-
Settâr gibi naslarda sarâhaten vârid olmamış isimlerin zaman zaman çeşitli amaçlarla
kullanıldığı ve bazı kesimlerin ise bunu eleştirdiği bilinmektedir.
Çalışmamız Esmâ-i Hüsnâ’nın tespitindeki tevkîfîlik şartı hakkında ilim ehlinin
görüşlerini sunmak sûretiyle bu meselenin nasıl temellendirildiğini ortaya koymaya
yöneliktir. Makalemizde öncelikle tevkîfîliği savunanlar nezdinde “tevkîf"in ne anlama
geldiği konusu üzerinde durulmuş, deliller ışığında tevkîfin bazı şart ve kaidelerle iştikâka
mâni olmadığı sonucuna varılmış, bu sonuca itiraz olarak öne sürülmesi muhtemel olan
bazı hususlara değinilmiş ve bunların cevaplarının verilmesine çalışılmıştır. Of the issues that has been the subject of much discussion, both past and present, is
the condition of Tawqīf (being established by Divine permission) in establishing one of
Allah’s Most Beautiful Names. This issue concerns scholars and laymen alike because due
to them all remembering Allah, supplicating Him, or referring to Him in writing, with one
of his names. At times, names that have not been transmitted explicitly-such as al-Qadim
(the Pre-Eternal) and al-Sattar (the Oft-Veiling)-are used, resulting in condemnation from
some quarters.
This study establishes conclusive principles in this issue, by presenting the positions
of the scholars who condition tawqif, giving a precise definition of it according to how they
understand it, and finally, by concluding that tawqif does not necessarily negate the validity
of the linguistic derivation of a name, as long as certain conditions are met. The study is
supported by evidence and possible objections to the conclusion are answered.