İstanbul Tarihi Yarımada'da Seçilmiş Medrese Örneklerindeki Revakların Güncellenme Sorunu
Künye
ÜVEYSUNA, Derya, İstanbul Tarihi Yarımada'da Seçilmiş Medrese Örneklerindeki Revakların Güncellenme Sorunu, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2013Özet
Bu çalışmada revak kavramının kısaca tarihsel süreci anlatılıp, Osmanlı dönemi
medrese eğitim sistemi hakkında bilgi verilerek, Tarihi Yarımada’da tez çalışması
kapsamında seçilen medrese yapılarındaki revaklı avluların dönüşümü
incelenmektedir.
Bu tez çalışmasının birinci bölümünde çalışmanın amacı, kapsamı, yöntemi ve bu
konu ile ilgili yapılan çalışmalara değinilerek tezin literatürdeki yeri anlatılmaktadır.
İkinci bölümde, revak kavramının tanımı yapılarak farklı kültür ve medeniyetlerde
yarı açık mekânların var olup olmadığı, nasıl isimlendirildikleri ve kullanım amaçları
kısaca anlatılmaya çalışılmaktadır. Temelde iklimsel nedenlerle tasarlanan yarı açık
mekanlar, milattan önceki dönemlerde arkad formunda iken, tarihsel süreçte form
değiştirerek ve farklı medeniyetlere yayılarak günümüze kadar yaygınlaşan bir
mimari öğe olmuştur. Bu bağlamda tarihsel süreçte revakların farklı dönemlerde
nasıl değişip dönüştükleri, işlev ve biçim ilişkisi incelenmektedir. Revakları
kapatılan yapılardan örnekler verilmektedir.
Üçüncü bölümde medrese tanımı yapılarak tarihsel gelişimine değinilmektedir.
Kapalı avlulu medreselerden açık avlulu medreselere geçiş, Osmanlı dönemi
medreselerinin plan ve avlu özellikleri, medrese çeşitleri, okutulan dersler ve eğitim
sistemi incelenmektedir. Bu yapılarda dönemin sosyal hayatı erişilen kaynaklar
üzerinden tariflenmektedir.
Dördüncü bölümde medreselerdeki güncelleme sorunları nedenleri üç başlık altında
özetlenmektedir. Özellikle Osmanlının son dönemlerinde görülmeye başlanan
sosyokültürel sorunlar, temelde, medrese eğitim sisteminden batı tarzı eğitim
sistemine geçişteki etkileri üzerinden anlatılmaktadır. Bu süreç medreselerdeki
işlevsel ve fiziksel sorunlar örneklendirilmektedir. Medreselerin dönüşümünde işlev değişikliği ve buna bağlı olarak ek alma durumlarında koruma politikalarının
etkisine değinilecektir.
Çalışmanın beşinci bölümünde İstanbul Tarihi Yarımada'daki revaklı avluları
kapatılan ve günümüzde aldıkları farklı işlevlere göre seçilen medreseler
incelenmektedir. Bu medreselerin farklı dönemlerdeki öğrenci sayıları, geçirdiği
restorasyonlar ve günümüz kullanımı ve buna bağlı olarak revaklarına nasıl
müdahale edildiği anlatılmaktadır. In this study, explaining the brief history of the rewaqs and giving information on the
Ottoman madrasah system, the transformation of courtyarded rewaqs in chosen
madrasahs will be examined.
In the first section of this thesis, scope, methods and studies related to this subject
will be discussed in order to explain the position of the thesis in the literature.
In the second section, the definition of the riwaq in different cultures and
civilizations, whether there is a semi-open spaces, how they are named and their
purposes will be explained briefly. In this context, the historical process of changes
and transitions of the riwaqs in different periods will be studied to examine the
relationship between function and form. Some examples of madrasahs that their
riwaq area is closed will be given.
In the third section, the historical development of the madrasah definition will be
explained. The physical and functional properties of the Ottoman Period madrasahs
and the accessed resources related to the social life of their period will be described.
In the fourth section, update issues of the madrasahs will be examined under the
headings of socio-cultural, functional and physical problems and will be referred to
the impact of conservation policies.
In the fifth section, classifying by their different functions, the closed riwaqs of the
madrasahs in the historical peninsula of Istanbul will be studied.