Adalet Ağaoğlu’nun Ölmeye Yatmak Adlı Romanında Eğitsel Sorunlar ve Öğretmen İmgesi
Citation
SÜRGİT, Büşra. "Adalet Ağaoğlu’nun Ölmeye Yatmak Adlı Romanında Eğitsel Sorunlar ve Öğretmen İmgesi." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 4 (2014): 141-156.Abstract
1929 yılında İstanbul’da dünyaya gelen Adalet Ağaoğlu, modern Türk edebiyatının
önde gelen isimlerinden biridir. “Dar Zamanlar” üçlemesinin ilk romanı olan Ölmeye
Yatmak, otuz yıllık bir zaman dilimi içinde Cumhuriyet aydınlarının yaşadığı kimlik bunalımlarını
çok çarpıcı bir biçimde yansıtması dolayısıyla Ağaoğlu külliyatı içinde özel
bir yer sahibidir. Aynı eserde, başta Aysel olmak üzere birçok roman kişisinin çocukluk
ve ilk gençlik yıllarıyla ilintili olarak tasvir edilen ilkokul ile burada çalışan Dündar
Öğretmen bağlamında Cumhuriyet’in ilanından sonra yürürlüğe konulan eğitim politikaları
da eleştiri süzgecinden geçirilmiştir. Bu çalışmada, yazarın, 1930’lu ve 1940’lı
yıllarda Türkiye’de yaşanan eğitim tablosunu nasıl yansıttığı üzerinde derinleşilecektir. Adalet Agaoglu who was born in 1929 in İstanbul, is one of the leading authors of
modern Turkish literature. Ölmeye Yatmak, the first novel of “Dar Zamanlar” trilogy, has
a special significance in Agaoglu’s collected works, because it portrays the identity crisis
of Republic intellectuals strikingly, in a thirty-years time period. In the same literary
work, educational politics introduced after the proclamation of the Republic are criticised
relevant with childhood and puberty years of many characters primarily Aysel’s, concerned
with the elementary school and Teacher Dündar. In this article, it will be analyzed
how the author reflects the landscape of education system which was experienced in
Turkey in 1930s and 1940s.
URI
http://dergi.fsm.edu.tr/index.php/ia/article/view/651/670http://dergipark.ulakbim.gov.tr/fsmia/article/view/5000083979/5000078175
http://dx.doi.org/10.16947/fsmiad.04656
https://hdl.handle.net/11352/2147