Çevrimiçi İslami Aktivizm : Gezi Sonrası İstanbul’unda Üniversiteli Kız Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımı
Citation
ABDEL HALİM, Afra, Çevrimiçi İslami Aktivizm : Gezi Sonrası İstanbul’unda Üniversiteli Kız Öğrencilerin Sosyal Medya Kullanımı, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Medeniyetler İttifakı Enstitüsü Medeniyet Araştırmaları Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2014Abstract
Küreselleşmenin yansımalarını en belirgin şekilde inceleyebileceğimiz alanlardan
biri olan ‘sosyal medya aktivizmi’, diğer adıyla ‘dijital aktivizm’ tüm dünyada
olduğu gibi Türkiye’de de ciddi etkiler yaratarak son yıllarda toplumun
şekillenmesinde önemli bir rol oynamıştır. Bu çalışma sosyal medya aktivizminin
toplumun belirli bir kesimi tarafından nasıl kullanıldığını ve bunun sonucu olarak
kamusal alanı şekillendirmede nasıl bir rol oynadığını incelemek üzere yola
çıkmıştır. Bu çerçevede sanal tartışmaların gerçek dünyada değişikliğe yol açıp
açmayacağı ve muhafazakâr kesim için ne gibi yeni toplumsal seçenekler sağladığı
incelemiştir. Farklı üniversitelerde okuyan ve muhafazakâr olarak değerlendirilen kız
öğrencilerin sosyal medya ve dijital aktivizm üzerindeki görüşleri ve kullanım
şekilleri mülakat yoluyla incelenmiştir. Elde edilen görüş ve verileri
değerlendirebilmek için Türkiye’de muhafazakârlık ve sosyal medya aktivizmi
konuları tartışılmıştır. Bu olguların bir araya gelerek ne tür bir toplumsal değişime
önayak olduğu ve bunların doğurduğu etkiler üzerinde durulmuştur. The goal of this study is to explore the social media activism of female Turkish
university students in an attempt to provide a wider framework about the ongoing
discussion of social media activism in Turkey. While most current analyses in
Turkey have been focused on secular and anti-government social media activism,
conservative use of social media activism and its implications are usually ignored or
given minor consideration. This study looks at conservative Muslim university
women. It questions how social media activism might lead them to advocate change
in the Turkish public sphere, at once exploring possibilities to foster more than
online network solidarity and also providing them new social options. Thirty students
were interviewed for this study. Their narratives highlight differences and show a
spectrum of approaches to the public sphere and to social media activism. What
results is the nuanced analysis of a complex society in transition. Our findings are
two-fold: 1) that social media activism has indeed became an important tool to
change societies but 2) it is susceptible to media manipulation, as existing power
structures try to adjust in order to maintain their status and influence in 21st century
Istanbul.