Rüstem Paşa Camii Çinilerinde Lale ve Karanfil Motifleri
Citation
ÇEVİK, Gülüzar, Rüstem Paşa Camii Çinilerinde Lale ve Karanfil Motifleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları (Çini) Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2014Abstract
Rüstem Paşa Camii 16. yüzyılda Rüstem Paşa tarafından Mimar Sinan’a
yaptırılan ilk sekizgen planlı camidir. Dışarıdan bakıldığında sade ve gösterişsiz
duran caminin asıl zenginliği son cemaat yerinden başlayarak iç mekânda artan
çini süslemeleridir.
Devrin en güzel çini örneklerine sahiptir. Saray nakkaşhanesinde tasarlanan
desenlerin tamamı İznik ve Kütahya’da yaptırılmıştır. Renk tercihi olarak kobalt
mavi, turkuaz, yeşil, domates kırmızısı ve patlıcan moru tercih edilerek sır altı
tekniğinde fırınlanmıştır.
“Rüstem Paşa Camii Çinilerinde Lale ve Karanfil Motifleri” tez konusu olarak ele
alınmıştır.Rüstem Paşa Camii’nde daha önce yapılan çeşitli araştırmalar azda olsa
mevcuttur.Biz bu çalışmada, daha önce yapılan araştırmaları da göz önünde
bulundurup, genişleterek lale ve karanfil motiflerini daha detaylı biçimde
incelemek istedik. Dolayısıyla bu motiflerin tek tek incelemesi yapılmıştır. 27 ayrı
kompozisyonda 66farklı lale motifi, 11farklı kompozisyonda ise42’si profil,
3’ümerkezsel olmak üzere 45 adet farklı karanfil motifine rastlanmıştır.
Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Türk Çini sanatı, ikinci
bölümde Mimar Sinan ve sanatı, üçüncü bölümde ise Rüstem Paşa, Rüstem Paşa
Camii ve camideki lale ve karanfil motifleri ile laleve karanfillerdekiKara Memi
üslubuna değinilmiştir. Rüstem PashaMosque is thefirstmosquethatwasbuilt on an octagonal plan by
Sinan the Architect in the 16th century. Themosque is
simpleandunpretentiousfrom an externalperspective, but majorvisualrichness of
thebuilding is tileworksthatarestartingfromnarthexandincreasing inside. Rüstem
PashaMosque has themostbeautifultilesamples in accordingtotheirownera.
Theirallpatternsweredesigned in thecourtworkshopcallednakkaşhane. Andthen,
theywerecreated in İznik and Kütahya. Cobaltblue, turquoise, green,
tomatoredandeggplantpurplewerepreferred as colorchoices.
Theywerebakedwiththeunderglazetechnique.
"TheTulipandCarnationMotifs on TheTiles of Rüstem PashaMosque" is taken as
thetopic of thisthesis. Wehavesomevarioussearchesabout Rüstem PashaMosque,
but theyareveryfew. Inthisstudy, weconsideredallprevioussearches. Inaddition,
weandwantedtoextendthemandanalyzetulipandcarnationmotifs in moredetail.
Accordinglyallmotifswereanalyzedonebyone. As a result,
sixtysixdifferenttulipmotifswerefound in twenty seven separatecompositions.
Andalso, fortyfivedifferentcarnationmotifswerefound in
elevenseparatecompositions.
Thesecarnationmotifsincludedthreecentralsamplesandthe rest of themwereprofile.
Thestudyconsists of threeparts. Thefirstsection is “TurkishTile Art”
andthesecondone is “Sinan the Architect and His Life.” Inthe final section,
“Rüstem Pashaand his mosquewerementioned. Inaddition,
thetulipandcarnationmotifs on thetiles of Rüstem PashaMosqueandthestyle of
Kara Memi in thesemotifswereexamined in detail.