Büyük Selçuklu Mimarisinde Avlu Kimliği
Citation
ŞİMŞEK, Onur. "Büyük Selçuklu Mimarisinde Avlu Kimliği." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 5 (2015): 455-480.Abstract
20.yüzyılda İslam dünyasındaki avlu örnekleri birçok araştırmacı ve mimar tarafından
incelenmiştir. Endülüs, Kuzey Afrika ve Orta Doğu kültürlerinin ön planda tutulduğu
araştırmalarda Osmanlı örnekleri yer almış olsa da Selçuklu mimarisinin avlu
literatüründe hak ettiği değeri görmediğini söylemek gerekir. Bu makalede Selçukluların
ve Türk-İslam kimliğinin gelişimi ve siyasi gücün simgelerle avluya yansıması değerlendirilmiştir.
Büyük Selçuklu İmparatorluğunun simgesel ihtiyaçları üzerinden abidevi dört
eyvan şemasının camiye uyarlanması anlatılmıştır. The courtyards within the islamic world have been analysed by numerous architects
and researchers during the twentieth century. Next to Ottoman examples, courtyards of
Andalusia, North Africa and Middle East dominate the courtyard literature while Seljukid
examples are hard to find. This essay constitutes an analysis of the Seljukid courtyards
by investigating the cultural identity of the Seljuks as well as the development of the
Turkish Islamic identity and political power of the Seljuks, which influenced the architectural
examples gaining on complexity and representation. Basing on the necessity of
monumentality, the implementation of the royal four-eyvan-scheme to the mosques is
explained.