Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri
Citation
AVCI, Ahmet. "Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri." Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-2.24 (2015-2): 161-189.Abstract
Bu araştırmanın amacı; okul müdürlerinin liderlik stillerinin incelenmesidir. Araştırmada;
betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2014 yılında,
İstanbul ili, Kadıköy ilçesi sınırları içinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi
ve özel okullarda çalışan 1.723 öğretmenden elde edilmiştir. Bu araştırmada veriler,
araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve “Liderlik Stilleri
Ölçeği”nden oluşan “Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri” envanteri ile toplanmıştır.
Katılımcılardan elde edilen verilerin girişi, SPSS 17.0 aracılığıyla yapılmış; araştırma
verileri “ortalama”, “standart sapma”, t-testi” ve “tek yönlü varyans analizi” ile
çözümlenmiş, gruplar arası farkların tespit ve analizinde ise Post Hoc testi uygulanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre: Öğretmenlerin, okul müdürlerinin liderlik
stillerine ilişkin algı ortalaması (=3.92), dönüşümcü liderliğe ilişkin algı ortalaması
(=3.94), işlemci liderliğe ilişkin algı ortalaması ise (=3.77)’dir. Öğretmenlerin, okul
müdürlerinin dönüşümcü liderlik özelliklerine ilişkin algıları; mesleki kıdemlerine,
görev yaptığı okuldaki çalışma sürelerine ve öğrenim durumlarına göre anlamlı olarak
farklılaşırken, cinsiyet değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Gruplar arası farklar,
mesleki kıdemde, 0-1 yıl ile 11 yıl ve üzeri grupları lehine; görev yaptığı okuldaki
çalışma sürelerinde 0-1 yıl, 2-3 yıl ve 11 yıl ve üzeri grupları lehine; öğrenim durumlarına
göre ise 2-3 yıllık ön lisans lehine farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin,
okul müdürlerinin işlemci liderlik özelliklerine ilişkin algıları; mesleki kıdemlerine
ve görev yaptığı okuldaki çalışma sürelerine göre anlamlı olarak farklılaşırken;
cinsiyet ve öğrenim durumlarına göre ise farklılaşmamaktadır. Gruplar arası farklar,
mesleki kıdemde, 0-1 yıl lehine, görev yaptığı okuldaki çalışma sürelerinde ise 0-1
yıl, 2-3 yıl ve 6-7 yıl grupları lehine farklılık göstermektedir.