Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri
Citation
AVCI, Ahmet. "Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri." FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 5 (2015): 85-108.Abstract
Örgütlerin iç ve dış çevrelerinde yaşanan hızlı gelişmeler, daha etkin ve etkili liderlik
tarzlarının organizasyonlarda uygulanmasını zorunlu kılmıştır. Dönüşümcü ve işlemci
liderlik stillerinin, örgütlerin yapılarına, kültürlerine ve başarılarına ayrı ayrı etkileri
bulunmaktadır. Bu durum, eğitim örgütleri için de aynıdır. İşlemci liderler, örgütün
önceden gelen işleyiş sistemine pek müdahale etmezken; dönüşümcü liderler, bilimsel
veriler ve teknolojik gelişmeler ışığında örgütün değişim ve dönüşümünü sağlarlar. Dönüşümcü
liderlik; okullardaki başarının ve kaliteli eğitim ve öğretimin temel belirleyicilerinden
biridir. Dönüşümcü okul müdürleri; öğretmenler başta olmak üzere okuldaki
tüm çalışanlarla birlik ve beraberlik içinde hareket eder, okulun hedeflerinin gerçekleştirilmesi
konusunda vizyoner ve karizmatik kişilikleriyle öğretmenlere rol-model olur;
teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip ederek okullarını bu veriler çerçevesinde değiştirir
ve geliştirir. Bu tespitlerden hareketle, makalenin temel amacı; dönüşümcü ve işlemci
liderliğin genel bir kavramsal çerçevesini sunmak; yapıları ve alt boyutları hakkında bilgi
vermek; kişisel ve örgütsel açıdan etkilerini belirtmek; eğitim örgütleri açısından bazı
çıkarımlarda ve önerilerde bulunmaktır.