Hattat Abdülfettah Efendi’nin Taşa Mahkûk Eserleri
Künye
VATANSEVER, Esra, Hattat Abdülfettah Efendi’nin Taşa Mahkûk Eserleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Ana Sanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2016Özet
Osmanlı dönemiyle zirveye taşınan Türk Hat Sanatı’nın Şeyh Hamdullah, Hafız Osman,
Mahmud Celâleddin, Yesârizâde Mustafa İzzet Efendi, Mustafa Râkım Efendi gibi önemli
hattatlarının mirasıyla yetişmiş ve yaşadığı dönemin sayılı sanatkârlarından biri olan Abdülfettah
Efendi de bu sanatın tekâmül ederek günümüze ulaşmasında büyük öneme sahiptir. Abdülfettah
Efendi’nin yetişmesi, ifâ ettiği vazifeler, sanatkârlığı ve eserleri, gerek Osmanlı tarihinin gerekse
sanat tarihimizin bir dönemine ışık tutacak mahiyettedir. Sanat hayatının ilk dönemlerinde celî
sülüs yazıda Mahmud Celâleddin ekolünden esinlenen Abdülfettah Efendi ilerleyen dönemlerde
Mustafa Râkım ekolünü benimsemiştir. Ta’lik yazıda da hocası Yesârizâde’nin ekolünü sürdüren
bir yol izlediği görülmektedir. Abdülfettah Efendi’yi hayatı ve taşa mahkûk eserleri üzerinden
inceleyerek, öncesinde yapılmamış bir çalışmayla bu verileri değerlendirmeye çalıştık. Bu
araştırma sırasında eserlerine birebir ulaşılmaya çalışıldı ve hayatı üzerinde arşiv belgeleri ve
çeşitli kaynaklardan ulaşılan bilgiler yol gösterici oldu. Sonuç olarak Türk Hat Sanatı’nın mezkûr
dönemine ışık tutacak bir çalışma meydana getirip, bu sanatın tekâmülünde Hattat Abdülfettah
Efendi’den de istifâdenin tam olmasını sağlamak niyetindeyiz. Abdülfettah Efendi, who was one of the specially important artists of the era he lived in
and who grew up by the inheritance of important calligraphers of Turkish Calligraphy Art, which
reached the top by Ottoman period, like Sheikh Hamdullah, Hâfız Osman, Mahmud Celâleddin,
Yesârizâde Mustafa İzzet Efendi, Mustafa Râkım Efendi, has a great importance in evolving and
achieving this art to our age. Upbringing of Abdülfettah Efendi, the duties he performed, his
artistry and works, have the quality to lighten an era of both Ottoman history and history of art.
Abdülfettah Efendi was inspired from Mahmud Celâleddin style in the first periods of his art life
in jali thuluth, adopted Mustafa Râkım style in the following periods. He seemed to follow a way
maintaining the style of his master Yesâerizâde in taleeq writing. We tried to evaluate the data
with a work that had never been done before by analyzing Abdülfettah Efendi from is life and his
works. During this research, his works were tried to be reached one by one and the informations
that were reached from the archive documents and various sources about his life became a
lodestar. As a result, we intend to generate a work to lighten this mentioned period of Turkish
Calligraphy Art, to provide fully benefit from Calligrapher Abdülfettah Efendi in evolving this
art.