Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers
Künye
AKGÜL, Esra Macaroğlu. "Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 8 (2016): 25-34.Özet
Autism is a pervasive developmental disorder which causes deficits in social interaction.
Individuals with autism sometimes may not be able to talk or may choose not to
talk. Therefore; there needs to be some other ways to communicate with children with
autism. Presently, technology, specifically educational technology comes to the scene to
help this communication problem. Individuals’ definitions of technology may confuse
with their definitions of science. Although technology is neither the same nor the product
of science, people sometimes use these terms interchangeably. Children with autism, as
well as other special needs children, need highly qualified teachers to help them communicate
the world. Based on the explanations above, this research study examines prospective
special education teachers’ understandings of technology and its use in interventions
for children with autism. Thirty prospective special education teachers from a big scale
university located in Marmara region participated in this research study. Data were collected
through a questionnaire developed by the researcher and a series of semi-structured
interviews. Questionnaire includes open-ended questions to examine participants’ understandings
of autism, technology, and use of technology in interventions for autism. Interviews
are also structured around these three issues. Data gathered from questionnaire and
interviews were analyzed qualitatively. Open coding is used in the analysis part. Based
on the analysis, three assertions about participants’ understandings of autism, technology,
and the use of technology for autism were generated and presented in the paper. Otizm kendini sosyal iletişimde kopukluk olarak gösteren yaygın gelişimsel bir
bozukluk olarak tanımlanabilir. Otizmli bireylerde bazen konuşma hiç gelişmez bazen
de gelişse bile birey konuşarak iletişim kurmayı tercih etmez. Böylece otizmli bireylerle
iletişim kurmak için başka yollara ihtiyaç duyulur. Günümüzde bu yollardan en
önemlisi teknoloji ve hatta eğitim teknolojisidir. Teknolojinin nasıl tanımlandığı ise bu
noktada daha çok önem kazanır. Bireylere teknoloji tanımı sorulduğunda zaman zaman
bilim tanımı ile karıştırdıkları görülür. Aslında teknoloji ne bilim ile aynı ne de onun birürünüdür. Bilim ve teknoloji terimleri sık sık birbiri yerine kullanılarak hata yapılabilir.
Diğer tüm özel gereksinimli çocuklar gibi Otizmli çocuklar da dünya ile iletişim kurmalarına
yardımcı olacak kaliteli öğretmenlere ihtiyaç duyarlar. Bu açıklamadan yola çıkarak
yapılan bu araştırmada; özel eğitim öğretmen adaylarının otizmi ve teknolojiyi nasıl
tanımladıkları ile otizmli bireylerin eğitiminde teknoloji kullanımı hakkındaki görüşleri
araştırılmıştır. Nitel desende hazırlanan araştırmaya Marmara Bölgesinde bulunan büyük
ölçekli bir üniversitenin eğitim fakültesi özel eğitim bölümüne devam eden 30 öğretmen
adayı katılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan bir anket ve yarı
yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Söz konusu anket katılımcıların otizm,
teknoloji ve teknolojinin otizmlilerin eğitiminde kullanılması hakkındaki görüşlerini
belirlemeyi hedefleyen açık uçlu sorulardan oluşturulmuştur. Görüşme formları da yine
otizm, teknoloji ve teknolojinin otizmlilerin eğitiminde kullanılması konularını içeren
sorular ile hazırlanmıştır. Anket ve görüşmelerden elde edilen veriler nitel yöntemlerle
analiz edilmiştir. Analiz açık kodlama tekniği ile yapılmış ve katılımcıların otizm
hakkındaki tanımlamaları, teknoloji hakkındak tanımlamaları ile teknolojinin otizmlilerin
eğitiminde kullanılması hakkındaki görüşlerini içeren 3 sav oluşturularak makalede
sunulmuştur