• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nişabur Ekolüne Mensup Hanım Sufilerde Görülen Fütüvvet ve Melamet Anlayışı

Thumbnail

View/Open

Ana makale (506.4Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Çubukçu, Hatice

Metadata

Show full item record

Citation

ÇUBUKÇU, Hatice. "Nişabur Ekolüne Mensup Hanım Sufilerde Görülen Fütüvvet ve Melamet Anlayışı." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 9 (2017): 97-115.

Abstract

Hicrî III. ve IV. Yüzyıllarda tasavvuf hareketi içinde öne çıkan sûfî ekollerden biri de Nişâbur Ekolüdür. Nişâbur Ekolüne mensup sûfiler “melâmet ve fütüvvet” anlayışlarıyla dikkat çekmişlerdir. Bu ekole mensup hanım sûfîlerin tasavvuf düşüncelerinde de benzer eğilimi görmekteyiz. Çoğunlukla zamanın önde gelen sûfîlerinin yakınında yetişmiş olan bu hanımlarda fütüvvet; îsâr, tevekkül, eziyet vermemek, iyiliği yaymak, halka hizmet, fakirlere yardım şeklinde tezâhür etmiştir. Söz konusu hanım sûfiler tarafından melâmet de; riya endişesi, ihlâs, özel kıyafet ve törenlere karşı olma, nefsi ithâm ve aşağılama şeklinde yorumlanmıştır.
 
One of the sûfî-schools that played a key role in the mystical movemnet in the 3rd and 4th centuries A.H. is, of course, Nishapur School. The sûfîs who were the members of Nishapur School drew attention with their understanding of ‘Malama and Futuwwa’. It is apparent that female sûfîs who belonged to the same school cherished similar tendencies towards mystical thoughts. Futuwwa appeared in these female sûfîs who were trained by the sûfî-leaders who were distinguished at the time in such a way as altruism, absolute reliance on God, not causing any pain to living things or humans, making good deeds widespread, serving the public and helping the poor. Malama was viewed and characterized by these female sûfîs as blaming and disgracing one’s own lower-self (nafs), refusing any kind of pirvate rituals and special clothes, sincerity and anxiety of hypocrisy.
 

URI

http://dergi.fsm.edu.tr/index.php/ia/article/view/793/793
https://hdl.handle.net/11352/2509

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [539]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.