Mimari tezyinatta İstanbul Art Nouveau’su
Künye
TEZGAH, Sevil, Mimari tezyinatta İstanbul Art Nouveau’su, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2017Özet
Art Nouveau sanat akımı, XIX. yy. başında Avrupa’da çıkmış pek çok ülkede benimsenmiş ve öncü sanatçılar yetiştirmiştir. Bu sanat akımının temel özelliği, güzel sanatlara ve dekoratif sanatlara eşit ölçüde değer veren ve birleştiren bir sanat akımı olmasıdır. Art Nouveau, eserlerde sürekli ve dalgalı bir hat içinde akan çizgileri kullanarak, doğadaki bitkisel yaşamı stilize etmektedir. Art Nouveau sanatçıları çizgileri uzatmış, olmayan kıvrımları koymuş, farklı ülkelerde yaşasalar bile aynı objelerde aynı renkleri, aynı tonları kullanmaları onların belirgin özelliği olmuştur.
Sultan II. Abdülhamid döneminde, eğitim, hukuk, bürokrasi, sağlık, ulaşım ve imar alanlarında yapılan yeniliklerle Batı’daki gelişmelerin yakından takip edildiği görülmektedir. II. Abdülhamid’in yenilikleri destekleyen tutumu ve merakı sayesinde Art Nouveau sanat akımı da Mimar Raimondo D’Aronco ile İstanbul’a gelmiştir.
“Mimari Tezyinatta İstanbul Art Nouveau’su” konulu tez çalışması 3 ana bölümden oluşmaktadır:
Birinci bölümde, Avrupa’da Art Nouveau sanat akımının genel özellikleri, ilham kaynakları, öncüleri, sanat merkezleri ve sanatçıları açıklanmıştır.
İkinci bölümünde, İstanbul Art Nouveau’su dış cephe bezemeleri örneklerle incelenmiştir. Raimondo D’Aronco’nun İstanbul’daki eserleri ve bezemelerde kullanılan motifler çeşitleri bakımından belirlenmiştir.
Tezin üçüncü bölümünde, İstanbul Art Nouveau’sunda kullanılan motifler; floral, figüratif ve geometrik olmak üzere üç kategoriye ayrılmıştır. İstanbul Art Nouveau’sunun floral bezeme olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Örnekler verilerek görsel malzeme eklenmiştir. The Art Nouveau art movement was started in Europe at the beginning of the 19th century. The movement spread to many countries and was embraced by many artists. The main characteristic of Art Nouveau is that it adopts and combines fine art and decorative art equally. Art Nouveau stylises plants life and flowers, using flowing and undulating continuous lines to create patterns reminiscent of the natural world. Art Nouveau is truly a universal art form with artists using the same colours, shades, and object forms independent of the artists’geographic location.
During the period of Sultan II. Abdulhamid, there were improvements in many fields such as education, law, bureaucracy, health, transportation and architecture as well as close observation of the development of the West. II. Abdülhamid supported and was interested in new innovations. Thus, the Art Nouveau movement also came to Istanbul with the architect, Raimondo D'Aronco.
This thesis on "Istanbul Art Nouveau in Architectural Decoration" consists of 3 main parts.
In the first part of the thesis, the essence of the movement, the source of inspiration, the pioneers, the art centres and the artists of the Art Nouveau art movement in Europe are explained.
In the second part, exterior decoration of Istanbul Art Nouveau are examined with examples. The artworks of Raimondo D'Aronco in Istanbul have been observed and the type of the patterns are studied.
In the third part of the thesis, the patterns used in Istanbul Art Nouveau are examined in three categories which are floral, figurative and geometric. The result of the examination of the Art Nouveau of İstanbul is that primarily floral decoration is used. Examples with visual materials are added in the thesis.