Bilim Merkezlerinin Mekansal Tasarım-Kullanım Bağlamında İncelenmesi: Konya Bilim Merkezi Örneği
Künye
BURKUT, Emine Banu. "Bilim Merkezlerinin Mekansal Tasarım-Kullanım Bağlamında İncelenmesi: Konya Bilim Merkezi Örneği." Uluslararası Yeşil Başkentler Kongresi, Konya (8-11 Mayıs 2018).Özet
Bilim merkezleri, bilgiyi hayatla buluşturan informal eğitim alanlarıdır. Türkiye’de sayısı hızla artan bilim merkezleri toplum ve bilimi buluşturan önemli mekânlardır. Bilim merkezleri, farklı yaş gruplarından ve farklı birikime sahip bireyleri bilimle buluşturarak, bilim ve teknolojiyi toplum için anlaşılır ve ulaşılır bir hale getirmeyi ve bilim ve teknolojinin önemini toplum gözünde artırmayı amaçlamaktadır. Deneysel ve uygulamalı etkinlikler içeren, ziyaretçilerini denemeye ve keşfetmeye teşvik eden; kamu yararı gözeten, kar elde etmek amacıyla kurulmayan, kamu ya da özel sektör kaynakları ile finanse edilen merkezlerdir (Tübitak). Ayrıca, çocukların bilim ve teknoloji ile ilgilenmesini ve bu alanda gelişmelerini sağlayan çalışmalar yapmakla birlikte, hayal dünyalarının gelişmesini ve analitik düşünme kabiliyetlerinin oluşmasını sağlamaktadır. Bilim merkezleri, sadece içerikleriyle değil, mimarileriyle, yeşil alanları ve kullanım amaçlarının çeşitliliğiyle de cazibe merkezi olma özelliği taşımaktadırlar. Bilim merkezlerinde bulunan mekanlar; atölye ve laboratuvarlar, planetaryum, dinlenme mekanları ve sergi mekanlarıdır. Türkiye’de TÜBİTAK tarafından desteklenen kapsamlı ilk bilim merkezi olan Konya Bilim merkezi 2014 yılında kullanıma açılmıştır. Çalışma kapsamında Türkiye’deki bilim merkezleri mekânsal tasarım ve kullanım açısından incelendikten sonra, Konya ili merkez ilçesinde bulunan sürdürülebilir mimari (LEED sertifikalı) olarak tasarlanan; Konya Bilim Merkezindeki mekânlar tasarım ve kullanım açısından incelenmiştir.
Kaynak
Uluslararası Yeşil Başkentler KongresiKoleksiyonlar
- Mimarlık Bölümü [134]