Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi
Citation
ÖZTABAK, Muhammet Ü. "Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 12 (2018): 171-222.Abstract
Tükenmişlik; bir enerji, idealizm, perspektif ve amaç kaybıdır ve sürekli stres, umutsuzluk
ve çaresizlik duygularına neden olan fiziksel, duygusal ve zihinsel bir tükenme durumudur.
Tükenmişlik kavramı insanlara yüz yüze hizmet veren ve insan merkezli meslek
dallarında daha fazla görülmektedir. Bu mesleklerden birisi de rehber öğretmenlik/psikolojik
danışmanlıktır. Rehber öğretmenler eğitim kurumlarında yöneticiler, öğretmenler,
öğrenciler ve ailelerle en çok iletişim halinde olan bireylerdir. Yoğun insan ilişkileri
içinde olan rehber öğretmenlerin tükenmişlik yaşama ihtimallerin diğer bireylere kıyasla
daha fazla olduğu düşüncesine dayandırılan bu çalışmada devlet okullarında görev yapan
rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve buna etki eden faktörler farklı değişkenlere
göre incelenecektir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Avrupa yakasında farklı
okul kademelerinde çalışan 75 rehber öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
Maslach Tükenmişlik Ölçeği’nin uygulanması ile elde edilen sonuçlar ile yöneltilen iki
adet açık uçlu soruların yanıtlarından elde edilmiştir. Verilerin nicel analizinde SPSS istatistik
paket programı, açık uçlu anket soruları için de içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Rehber öğretmenlerin ölçeğin duygusal tükenme ve duyarsızlaşma alt boyutlarında düşük, kişisel başarı alt boyutunda ise yüksek puan aldıkları saptanmıştır. Ayrıca rehber
öğretmenlerin tükenmişlik düzeyini okulun fiziki durumu, rehber öğretmenlerin kişisel
algısı ve mesleki problemler olmak üzere üç alt boyutun etkilediği görülmektedir. Burnout; a loss of energy, idealism, perspective and purpose, and a state of physical,
emotional and mental exhaustion that causes feelings of constant stress, hopelessness, and
helplessness. The concept of burnout is more common in people-centred professions that
serve people face-to-face. One of these occupations is school counsellor / psychological
counselling. School counsellors are the people most in contact with the administrators,
teachers, students and families in the educational institutions. In this study, which is based
on the assumption that guide teachers in intensive human relationships are more likely to
experience burnout than other individuals, burnout levels and affecting factors of school
counsellors working in public schools will be examined according to different variables.
The sample of the research consists of 75 school counsellors working in different school
levels in the province of Istanbul. The data of the study were obtained from the application
of the Maslach Burnout Inventory and the responses from two open-ended questions.
SPSS statistical package program was used for the quantitative analysis of the data and
content analysis technique was used for the open-ended survey questions. It was found
that the school counsellors had low scores in the emotional exhaustion and depersonalization
subscales and high scores in the personal accomplishment subscale. In addition, it is
observed that the burnout level of the school counsellors affected the physical condition
of the school, personal perception of the school counsellors and professional problems.