Müze kavramının günümüz metro müzeleri kapsamında incelenmesi ve uygulama örneklerinin değerlendirilmesi
Citation
EROL, İbrahim, Müze kavramının günümüz metro müzeleri kapsamında incelenmesi ve uygulama örneklerinin değerlendirilmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2019Abstract
Ulaşım ilk çağlardan itibaren, bireylerin mekân keşfetme, sınırlarını bilme, yer
değiştirme ve taşıma gibi birçok ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Toplumların yaşam
şekilleri, bulundukları coğrafyalar ve içinde bulundukları durumlar, ulaşımın çeşitli
alanlarda geliştirilmesine olanak sağlamıştır. Günümüzde birçok çeşidi bulunan
ulaşım sistemleri, bir kültür haline gelmiştir. Kalabalık şehirlerde ortaya çıkan trafik
ve altyapı sorunları, bireylerin günlük hayatını olumsuz etkilemektedir. Buna çözüm
olarak geliştirilen raylı ulaşım sistemleri ve metrolar, şehir içi ulaşımı için güvenilir,
hızlı ve konforlu bir alternatif olmaktadır. Metro sistemleri, birçok disiplin bir araya
getirilerek ve ileri teknoloji kullanılarak inşa edilmektedir. Bireylerin şehir içi ulaşım
sistemleri içerisinde sıklıkla tercih ettiği metro sistemleri, metro yapıları içerisinde
konumlandırılacak müzelerde birçok disipline ait detaylı bilgiler ve çeşitli sergileme
teknikleri ile anlatılabilecektir.
Günümüzde tarih, bilim ve sanat alanında birçok müzeler bulunmaktadır.
Koleksiyonlarına, sergi alanlarına ve bağlı bulundukları kurum ve kuruluşlara göre
çeşitlere ayrılan müzeler, toplumdaki kültür faaliyetlerinin vazgeçilmez bir
parçasıdır. Müze çeşitleri, genel müzeler, arkeoloji müzeleri, doğa tarihi müzeleri,
jeoloji müzeleri gibi belirli isimler altında tanımlanabilmektedir. Bazı müzeler,
birkaç müze ile aynı ortak özelliklere sahip olarak, bu müze türlerinin kesişiminde
yer alabilmektedir. Metro müzeleri, birkaç müze türünün öne çıkan özelliklerini ve
sergileme tekniklerini kullanabilmektedir. Bu tezin konusu, müze kavramının
günümüz metro müzeleri kapsamında incelenmesi ve örneklerinin
değerlendirilmesidir.
Yedi bölümden oluşan tezin ilk bölümünde; tezin amacı, literatür taraması ve
hipotezi belirlenmiş ve tez konusu ile ilgili genel bilgilere yer verilmiştir.
İkinci bölümde; eğitim ve bilişsel gelişim konuları ele alınarak, eğitim ve müze
kavramı üzerinde durulmuştur. Bu bölümde, müze kavramının Türkiye ve dünyadaki
gelişim süreçleri de değerlendirilmiştir.
Üçüncü bölümde; şehir içi ulaşım sistemleri ve tarihsel gelişimi, toplu taşıma kültürü
ve raylı sistemler hakkında bilgiler verilmiştir. Metro sistemlerinin tarihçesi ve şehir
içi ulaşım sistemleri içerisindeki yeri değerlendirilmiştir.
Dördüncü bölümde; metro sistemleri ve mekân özelliklerine değinilmiştir. Metro
sistemlerini oluşturan hat, istasyon yapıları ve istasyon mekanlarının her birinin
mekânsal özellikleri ve yapım yöntemleri ile ilgili bilgilere yer verilmiştir.
Beşinci bölümde; genel olarak müze türlerinden bahsedildikten sonra, metro
müzelerinin gelişim süreci, mimarisi, mekanları, işlevleri ve müzeyi oluşturabilecek
unsurların tamamına değinilmiştir. Metro müzesi mekanlarının sirkülasyon ilişkileri
ve malzeme seçimleri değerlendirilmiştir.
Altıncı bölümde; dünyada az sayıda örneği bulunan metro müzeleri, popülerlik
durumlarına bağlı olarak filtrelenmiş ve değerlendirmeye alınacak beş metro müzesi
belirlenmiştir. Belirlenen metro müzeleri, biçim, işlev, yapı ve anlam bakımından ele
alınarak değerlendirilmiştir.
Tezin son bölümü olan yedinci bölümde; incelenen konular ve mekanlar ile ilgili
sonuç ve değerlendirmeler anlatılmıştır. From the earliest times, transportation meets the needs of individuals such as
exploring space, knowing the boundaries, relocation and transportation. Life styles of
societies, their geographies and their situation have enabled the development of
transportation in various fields. Today, transportation systems with many varieties
have become a culture. Traffic and infrastructure problems in crowded cities
negatively affect the daily life of individuals. Developed as a solution, rail transport
systems and metros are a reliable, fast and comfortable alternative for urban
transportation. Metro systems are constructed by combining many disciplines and
using advanced technology. Metro systems, which are frequently preferred by
individuals in urban transportation systems, can be explained in details by many
disciplines and various exhibition techniques in museums to be located within the
subway structures.
Today there are many museums in the fields of history, science and art. The
museums, which are divided into varieties according to their collections, exhibition
areas and the institutions and organizations they are affiliated with, are an
indispensable part of the cultural activities in the society. Museum types can be
defined under certain names such as general museums, archaeological museums,
natural history museums and geological museums. Some of museums are located at
the intersection of these museum types with the common features as a few museums.
Metro museums are able to use the prominent features and exhibit techniques of
several types of museums. The subject of this thesis is examining the concept of
museum within the scope of today's metro museums and evaluating the examples.
In the first chapter of the thesis which consist of seven chapters; the aim of the thesis,
literature review and hypothesis is determined and general information about the
thesis topic is given.
In the second chapter, the subject of education and cognitive development are
discussed, and the concept of education and museum is emphasized. In this section,
the development process of museum concept in Turkey and the world was also
evaluated.
In the third chapter, information about city transportation systems and historical
development, public transport culture and rail systems are given. The history of the
metro systems and its location in urban transportation systems were evaluated.
In the fourth chapter, metro systems and their spatial properties are mentioned.
Information on the spatial characteristics and construction methods of each of the
lines, station structures and station spaces that constitute the metro systems are given.
In the fifth chapter, after mentioning the types of museums in general, the
development process of the subway museums, architecture, spaces, functions and all
the elements that form museum are mentioned. Circulation relations and material
selections of the metro museum spaces were evaluated.
In the sixth chapter, subway museums with few examples in the world were
identified and five metro museums were selected and filtered according to their
popularity. The identified subway museums were evaluated in terms of form,
function, structure and meaning.
In the seventh chapter, which is the last section of the thesis, the results and
evaluations about the subjects and places examined are explained.