Tezhip Sanatında Soyutlama
Citation
KARADENİZ, Kübra, Tezhip Sanatında Soyutlama, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.Abstract
İslâm sanatı, soyutlamaya doğru bir eğilim göstererek kendine has evrensel bir üslûpta
gelişmiş ve Batı sanatının aksine tabiatı taklit etmekten kaçınmıştır. Soyutlama, tabiatta
bulunan bir nesnenin karakteristik özelliklerini deforme ederek ya da eksiltme yoluyla onu
tanınırlıktan uzaklaştırıp çizgi ve renklerle yeniden ifade etmektir. Dikkatini gayb âlemine
ve Allah’ın yüceliğine yönelten İslam sanatçısı sanatında tevhidin peşine düşer ve tabiatta
görünür olanın ardındaki hazineyi araştırmaya yönelir.
Plastik sanatlardan küçük el sanatlarına kadar ortaya çıkan bütün İslâm eserlerinde, İslâm
inancından kaynaklanan tevhid düşüncesi görülür. Kur’ân’ın mesajına işaret eden tezhip
sanatında soyutlama geometrik desen ve rûmî kompozisyonuyla gerçekleşir.
Bu çalışmada İslâm sanatında soyutlama, Kur’ân’da ve kitap sanatlarında önemli bir yere ve
işleve sahip olan tezhip sanatı üzerinden incelenmiştir. İlk önce Soyutlama ve onun ön
aşaması olan üslûplaştırma kavramları incelenmiştir. Daha sonra soyutlamaya Batı’nın
Soyut sanat akımları kapsamında bakılmış ve İslâm sanatında soyutlamanın nedenleri
araştırılmıştır. Bu bağlamda tasvir yasağı konusu incelenmiş ve soyutlamanın tezhip
sanatındaki gelişimi motifler ve kompozisyonlar üzerinden araştırılmıştır. Islamic art shows an inclination towards abstraction and thus develops its own universal
nature. In contrast to Western art, Islamic art avoids the imitation of nature. Abstraction is
described as a simplification of an object located in nature from its characteristic properties.
The object is represented by colors and lines. The artist addresses the unity of God and seeks
the hidden treasure behind the appearing.
Islamic art represents the unity of God in all art fields, from sculpture to small arts and crafts.
Abstraction in illumination is formed by geometric patterns and arabesques that refer to the
divine message.
This work examines abstraction in Islamic art in terms of illumination, which has an
important place in the Koran and in the manuscripts. First, the concepts of abstraction and
stylization were examined. Abstraction in Western art was then undertaken in relation to
abstract art and art movements; and abstraction in Islamic art was examined. In this context,
the prohibition of images in Islam was taken up. Finally, the development of abstraction in
illumination through motifs and compositions was examined.