Altı Yaş Çocuklarının Doğum Şekillerine ve Bedensel Temas Düzeylerine Göre Bağlanma Durumlarının İncelenmesi
Citation
IŞIK, Beytül, Altı Yaş Çocuklarının Doğum Şekillerine ve Bedensel Temas Düzeylerine Göre Bağlanma Durumlarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.Abstract
Bu araştırmada okul öncesi eğitimine devam eden altı yaş çocuklarının annelerine bağlanma durumları (güvenli, kaçınmalı, düşmanca/negatif) ile doğum şekli (normal ve sezaryen doğum), bedensel temas düzeyi ve demografik değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Kütahya il merkezindeki rastgele olarak seçilen okulların okul öncesi eğitimine devam eden 32’si normal doğum, 30’u sezaryen doğum ile doğmuş, 32’si kız, 30’u erkek olan toplam 62 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada bağlanma ölçeği olarak “Tamamlanmamış Oyuncak Bebek Ailesi Hikayeleri” ve bilgi formu olarak “Veli Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler standart sapma, aritmetik ortalama, SPSS 23 programı, Mann Whitney U ve Kruskall Willis testleri ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda örneklem grubundaki altı yaş çocuklarının annelerine bağlanma durumları (güvenli, kaçınmalı, negatif/düşmanca) belirlenmiştir. Doğum şekli ile bağlanma arasında anlamlı ilişki tespit edilmemiştir. Ebeveynlerin çocukları ile bedensel temas düzeylerinin doğum şeklinden bağımsız olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Anne-baba eğitim düzeyleri ile çocukların annelerine güvenli bağlanma düzeyleri arasında doğru orantılı bir ilişki belirlenmiştir. Anne meslek durumu (çalışıp çalışmama) ile çocukların annelerine güvenli bağlanma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Cinsiyet, anne-baba yaşı, baba mesleği, kardeş sayısı, kardeş sırası gibi bazı demografik özellikler ve anne sütü emme süreleri ve sıklıkları ile çocukların annelerine bağlanma durumları arasında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Bu araştırmada sezaryen doğumun anne-bebek güvenli bağlanması üzerindeki olumsuz etkisinin ebeveynlerin çocukları ile bedensel temas düzeylerinin yüksek olması neticesinde bertaraf edildiği tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to investigate the relationship between the types of attachment to the mothers of six year old children who continue pre-school education and the type of delivery (vaginal and cesarean delivery), physical contact level and demographic variables. The sample of the study consisted of a total of 62 children, 32 of whom were born vaginal delivery, 30 were born by cesarean delivery, 32 of them were girls and 30 were boys. In the study, “Incomplete Stories with Doll Family” was used as the attachment scale and “Parent Form” was used as information form. The data obtained in the study were analyzed by standard deviation, arithmetic mean, SPSS 23 program, Mann Whitney U and Kruskall Willis tests.
In the research, the type of attachment (safe, avoidable, negative / hostile) to the mothers of six year old children was determined. There was no significant relationship between delivery type and attachment. It has been determined that the skin to skin contact levels of the parents with their children are high regardless of the type of delivery. A direct proportional relationship has been determined between parental education levels and the level of safe attachment of children to their mothers. There was a significant relationship between mother's occupation (working and not working) and the level of safe attachment of children to their mothers. There were no significant relationship between some demographic features such as gender,mother-father age, father's occupation. In addition, no significant correlation was found between the duration and frequency of breastfeeding and the attachment of children to their mothers. The most important result of this study is that the negative effect of cesarean delivery on the safe attachment of the mother and baby is eliminated as a result of high pysical contact levels of the parents with their children.