• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erken Çocukluk Döneminde Çocukların Sosyal Beceri Düzeylerine Göre Grupla Problem Çözme Becerisinin İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tez (2.295Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Şahin, Gülfidan

Metadata

Show full item record

Citation

ŞAHİN, Gülfidan, Erken Çocukluk Döneminde Çocukların Sosyal Beceri Düzeylerine Göre Grupla Problem Çözme Becerisinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.

Abstract

Çocuklar; yaşantılarında devamlı üstünde durulması gereken, kıymetli ve çözülmeyi bekleyen problemlerle karşı karşıya kalır. Bu yüzden erken dönemde verilen eğitimlerinin en temelinde hem sosyal becerilerin hem de problem çözme becerisinin kazandırılmasının yer almasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada, çocukların birlikte bir probleme nasıl çözüm buldukları, sosyal beceri düzeylerinin bu süreci nasıl etkilediği ve süreç içerisinde izledikleri stratejiler incelenmiştir. Araştırmanın ana amacı, erken çocukluk döneminde çocukların sosyal beceri düzeylerine göre grupla problem çözme becerisinin incelenmesidir. Açıklayıcı karma desenin kullanıldığı bu araştırma, İstanbul ilinin Bahçelievler ilçesindeki Siyavuşpaşa ilkokulunda, okulöncesi eğitime devam eden rastgele seçilmiş yaşları 5- 6 olan 15 çocukla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Sosyal Beceri Ölçeği uygulanarak çocuklar, orta-düşük-yüksek seviye olarak gruplara ayrılmıştır. Bu gruplara araştırmacı tarafından düzenlenmiş ortamda, renkli ve geometrik şekillerden oluşan 1 kutu (100 adet) ahşap blok verilerek, gruplardan “birlikte tek bir köprü yapalım” yönergesi doğrultusunda, problem durumu çözmeleri istenmiştir ve bu süreç kayda alınmıştır. Ayrıca çocuklardan problemi çözmeye başlamadan yarım saat önce ve problem çözüldükten yarım saat sonra köprü resmi çizmeleri de istenmiştir. Araştırma sonucunda, sosyal beceri düzeyi arttıkça çocuklar arasındaki etkileşim ve iletişimin, grupla problem çözme becerisinin de arttığı görülmüştür. Ayrıca problem çözme sırasında çocukların farklı stratejileri kullandıkları, grupla problem çözme sırasında öğrenmelerin gerçekleştiği ve sosyalleşmenin arttığı gözlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda erken çocukluk döneminde, çocukların grupla problem çözme becerisinin kuvvetlendirilmesi için sosyal beceri düzeyini arttıran etkinliklere yer verilmesi önerilmektedir.
 
Children encounter important problems that need to be solved and should be continuously taken care of. Therefore, it is believed that providing both social skills and problem-solving skills has a major role for early childhood education. In this study, how children solve a problem with their peers, in what way their social skills affect this process and the strategies that they pursue were analyzed. The main purpose of the study was to analyze children's problem-solving skills in a group in early childhood based on their social skill levels. The present study, which was carried out with explanatory mixed methods design, was completed with 15 randomly-chosen children at ages 5-6 who were attending preschool of Siyavuşpaşa Elementary School in Bahçelievler district in the city of Istanbul. Within the scope of the study, Social Skill Scale was used, and the children were divided into three groups; low, medium, and high levels. These groups were given a box of (100 pieces) colorful geometric wooden blocks in a setting selected by the researcher, then they were asked to solve the relevant problem with the instruction "Let's build a bridge together!", and the process was recorded. Also, the children were asked to draw a bridge half an hour before starting to solve the problem and another one half an hour after solving the problem. The results showed that the level of interaction and communication among children and problem-solving skill in a group increase as social skill level increases. Besides, it was noticed that children use various strategies for solving a problem, that learning takes place during problem-solving and socialization increases in a group. In accordance with these findings, it is suggested that activities which increase social skill level should be preferred in order to develop children's problem-solving skills in a group.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/3137

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.