Erken Çocukluk Döneminde Çocukların Sosyal Beceri Düzeylerine Göre Grupla Problem Çözme Becerisinin İncelenmesi
Citation
ŞAHİN, Gülfidan, Erken Çocukluk Döneminde Çocukların Sosyal Beceri Düzeylerine Göre Grupla Problem Çözme Becerisinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020.Abstract
Çocuklar; yaşantılarında devamlı üstünde durulması gereken, kıymetli ve
çözülmeyi bekleyen problemlerle karşı karşıya kalır. Bu yüzden erken dönemde
verilen eğitimlerinin en temelinde hem sosyal becerilerin hem de problem çözme
becerisinin kazandırılmasının yer almasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu
araştırmada, çocukların birlikte bir probleme nasıl çözüm buldukları, sosyal beceri
düzeylerinin bu süreci nasıl etkilediği ve süreç içerisinde izledikleri stratejiler
incelenmiştir. Araştırmanın ana amacı, erken çocukluk döneminde çocukların sosyal
beceri düzeylerine göre grupla problem çözme becerisinin incelenmesidir. Açıklayıcı
karma desenin kullanıldığı bu araştırma, İstanbul ilinin Bahçelievler ilçesindeki
Siyavuşpaşa ilkokulunda, okulöncesi eğitime devam eden rastgele seçilmiş yaşları 5-
6 olan 15 çocukla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Sosyal Beceri Ölçeği
uygulanarak çocuklar, orta-düşük-yüksek seviye olarak gruplara ayrılmıştır. Bu
gruplara araştırmacı tarafından düzenlenmiş ortamda, renkli ve geometrik şekillerden
oluşan 1 kutu (100 adet) ahşap blok verilerek, gruplardan “birlikte tek bir köprü
yapalım” yönergesi doğrultusunda, problem durumu çözmeleri istenmiştir ve bu
süreç kayda alınmıştır. Ayrıca çocuklardan problemi çözmeye başlamadan yarım saat
önce ve problem çözüldükten yarım saat sonra köprü resmi çizmeleri de istenmiştir.
Araştırma sonucunda, sosyal beceri düzeyi arttıkça çocuklar arasındaki etkileşim ve
iletişimin, grupla problem çözme becerisinin de arttığı görülmüştür. Ayrıca problem
çözme sırasında çocukların farklı stratejileri kullandıkları, grupla problem çözme
sırasında öğrenmelerin gerçekleştiği ve sosyalleşmenin arttığı gözlenmiştir. Bu
bulgular doğrultusunda erken çocukluk döneminde, çocukların grupla problem çözme becerisinin kuvvetlendirilmesi için sosyal beceri düzeyini arttıran etkinliklere
yer verilmesi önerilmektedir. Children encounter important problems that need to be solved and should be
continuously taken care of. Therefore, it is believed that providing both social skills
and problem-solving skills has a major role for early childhood education. In this
study, how children solve a problem with their peers, in what way their social skills
affect this process and the strategies that they pursue were analyzed. The main
purpose of the study was to analyze children's problem-solving skills in a group in
early childhood based on their social skill levels. The present study, which was
carried out with explanatory mixed methods design, was completed with 15
randomly-chosen children at ages 5-6 who were attending preschool of Siyavuşpaşa
Elementary School in Bahçelievler district in the city of Istanbul. Within the scope of
the study, Social Skill Scale was used, and the children were divided into three
groups; low, medium, and high levels. These groups were given a box of (100
pieces) colorful geometric wooden blocks in a setting selected by the researcher, then
they were asked to solve the relevant problem with the instruction "Let's build a
bridge together!", and the process was recorded. Also, the children were asked to
draw a bridge half an hour before starting to solve the problem and another one half
an hour after solving the problem. The results showed that the level of interaction
and communication among children and problem-solving skill in a group increase as
social skill level increases. Besides, it was noticed that children use various strategies
for solving a problem, that learning takes place during problem-solving and
socialization increases in a group. In accordance with these findings, it is suggested
that activities which increase social skill level should be preferred in order to develop
children's problem-solving skills in a group.