Dijital Oyunların Matematiksel Kavram Gelişimi ve Öğretimsel Nitelikler Açısından İncelenmesi
Citation
ALTINIŞIK, Merve, Dijital Oyunların Matematiksel Kavram Gelişimi ve Öğretimsel Nitelikler Açısından İncelenmesi , Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Abstract
Günümüzde teknoloji yaşamın her alanında önemli bir yere sahiptir.
Teknolojideki hızlı değişimle birlikte dijital oyunlara ilgi artmış ve özellikle okul
öncesi dönemde teknoloji çocukların günlük yaşamının ayrılmaz bir parçası haline
gelmiştir. Dijital oyunların okul öncesi dönemde eğitici amaçla kullanılması bu
çalışmanın odağı olmuştur. Çocuklar için geliştirilen matematik uygulamalarının
matematiksel kavram ve becerilere uygun hazırlanmasının ve öğretici niteliklere
sahip olmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi
dijital matematik oyunlarının matematiksel kavram gelişimi ve öğretimsel açıdan
niteliklerinin incelenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden tarama
modelinin içinde yer alan betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Doküman
incelemesi kapsamında toplanan verilerin analizi için içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt
örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma grubu, 2020 yılındaki Play Store ve
App Store sanal mağazalarında yer alan okul öncesi dönem çocuklarına yönelik
seçilmiş eğitici, ücretsiz ve popüler 10 matematik oyunu uygulamasından
oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, okul öncesi dijital matematik
oyunlarında erken matematik becerileri ve sayı kavramı içeren oyunlara daha çok yer
verildiği görülmüştür. Oyunlarda işlem, geometri, ölçme, grafik, örüntü ve fonksiyon
kavramlarına yer verilmediği veya çok az yer verildiği tespit edilmiştir.
Uygulamaların içerik analizi yoluyla incelenmesiyle tüm oyunlardaki kavram ve
beceri sayılarına ulaşılmıştır. Matematiksel kavram ve becerilerin, uygulamaların
çoğunda verilen yaş aralıklarına uygun olmadığı görülmüştür. Ayrıca bazı uygulamaların öğretim ilkelerine uygun hazırlanmadığı tespit edilmiştir. Bu bulgular
doğrultusunda okul öncesi dijital oyunların gelişimsel olarak düzenlenmesi
önerilmektedir. Nowadays, technology has a significant place in all areas of life. With the
rapid change in technology, interest in digital games has increased and technology
has become an integral part of children's daily life, especially in the preschool period.
The use of digital games for educational purposes in the preschool period is the focus
of this study. It is considered to be important that math apps which are developed for
children should be prepared in accordance with mathematical concepts and skills and
have teaching qualities. The aim of this research is to investigate the qualities of
preschool digital mathematics games in terms of the development of mathematical
concept and teaching purposes. In the research, descriptive survey method, which is
included in the survey model, one of the qualitative research methods, was used.
Content analysis was used to analyze the data collected within the scope of document
review. The study group of the research is determined by the criterion sampling
method which is one of the porposeful sampling methods. The study group consists
of 10 selected educational, free and popular math game applications for preschool
children in the Play Store and App Store in 2020. According to the findings of the
study; it was observed that games involving early math skills and number concepts
are used more in preschool digital mathematics games. It has been determined that
the concepts of operation, geometry, measurement, graphics, patterns and functions
are not included in the games or are used rarely. The number of concepts and skills in
all games was detected by examining the applications through content analysis. The
study shows that mathematical concepts and skills are not suitable for the age groups
given in most of the applications. In addition, it was discovered that some applications were not prepared in accordance with the teaching principles. In line
with these findings, it is recommended that preschool mathematics games should be
organized developmentally.