• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Montessori Programı Uygulayan Bir Okul Öncesi Eğitim Kurumunda Çocukların Paylaşım Davranışları

Thumbnail

View/Open

Proje (288.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Güler, Şeyda

Metadata

Show full item record

Citation

GÜLER, Sevda, Montessori Programı Uygulayan Bir Okul Öncesi Eğitim Kurumunda Çocukların Paylaşım Davranışları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi, İstanbul 2021.

Abstract

Okul öncesi eğitim kurumlarında, çağdaş yaklaşımlardan biri olan Montessori yaklaşımı; her çocuğun, beceri, ilgi alanları ve öğrenme hızının farklı olduğunu bilen, özgür bir eğitim bilimidir. Montessori programına göre çocuk, seçimlerinde ve karar vermede özgür olmaktan, sosyal ilişkilerini bireysel olarak yönetmekten hoşlanmaktadır. Seçim hakkı, bireysel davranış ve becerinin ön planda olduğu çocuklar için Montessori programı, paylaşım davranışı için de özgür alan oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Montessori programı uygulanan bir okul öncesi eğitim kurumunda çocukların paylaşım davranışlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, çocukların paylaşım davranışlarını destekleyen ve desteklemeyen faktörler belirlenmiştir. Araştırmaya ait veriler, nitel araştırma yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma deseni olarak durum çalışması yapılmıştır. Bu bağlamda, Montessori programı uygulanan anaokulunda 4 kız, 7 erkek öğrenci olmak üzere toplam 11 öğrenci gözlemlenmiştir. Veriler, “Yapılandırılmamış ve Katılımcı Olmayan Gözlem Yöntemi” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularında “Yemek Paylaşımı”, “Oyuncak Paylaşımı”, “Materyal Paylaşımı” ve “Bilgi Paylaşımı” olmak üzere 4 ana tema oluşturulmuştur. Bu araştırmada, okul öncesi Montessori öğrencilerinin paylaşım davranışları incelenmiş ve paylaşım davranışını etkileyen faktörler belirlenmiştir.
 
Montessori approach, which is one of the contemporary approaches in preschool education institutions; It is a free educational science that knows that every child has different skills, interests and pace of learning. According to the Montessori program, the child likes to be free in their choices and making decisions, and to manage their social relations individually. The Montessori program creates a free space for sharing behavior for children, where the right to choose, individual behavior and skill are at the forefront. The aim of this research is to examine the sharing behaviors of children in a preschool education institution where Montessori program is applied. In line with this purpose, factors that support and do not support children's sharing behavior were determined. The data of the research were obtained by qualitative research method. A case study was conducted as a research design. In this context, a total of 11 students, 4 girls and 7 boys, were observed in the kindergarten where the Montessori program was applied. The data were collected using the “Unstructured and Non-Participatory Observation Method”. The obtained data were analyzed by descriptive analysis method. In the findings of the study, 4 main themes were formed as "Food Sharing", "Toy Sharing", "Material Sharing" and "Information Sharing". In this study, the sharing behaviors of preschool Montessori students were examined and the factors affecting the sharing behavior were determined.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/3328

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [840]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.