Bireylerin Kişilik ve Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışına Etkisi ve Davranışsal İktisat Açısı ile İncelenmesi
Citation
BULUT, İrem, Bireylerin Kişilik ve Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışına Etkisi ve Davranışsal İktisat Açısı ile İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Bitirme Projesi, İstanbul 2020.Abstract
Gelişen teknoloji ile birlikte hayatımıza giren “online alışveriş” bireylerin hayatının
olmazsa olmazlarından biri haline gelmiştir. Hemen hemen herkesin kullanmakta olduğu bu
alışveriş yönteminin bireylerin kişilik ve demografik özellikleri ile nasıl bir ilişki içerisinde
olduğu birçok araştırmacının üzerinde durduğu konulardan biri olmuştur. Tüketicilerin karar
verme tarzlarının neler olduğu ve nasıl şekillendiği ise bir diğer araştırma konusudur. Literatüre
yeni geçen bir kavram olan “davranışsal iktisat” bireylerin rasyonel ve irrasyonel kararları
üzerinde dururken, kamu düzenlemeleri ile bireylerin davranışlarına onların seçim şanslarını
ellerinden almadan nasıl yön verebileceği hakkında fikir vermektedir. 2019 yılının Aralık
ayının sonları itibaren başlangıçta Çin’i daha sonrasında ise dünya üzerindeki birçok ülkeyi
etkileyen Covid-19 virüsü pandemisinde Türkiye sınırları içerisinde uygulanan dürtme
müdahaleleri bu düzenlemelere örnek olarak değerlendirilebilir.
Bu araştırmanın amacı bireylerin demografik ve kişilik özelliklerinin online alışveriş
davranışına etkisi, tüketici karar verme tarzlarının neler olduğu ve davranışsal iktisat teorisi ile
ilgili güncel literatür ışığında bilgi vermektir. With the developing technology, "online shopping" has emerged as one of the
indispensable parts of the lives of individuals. Numerous researchers had been focused on the
relationship between this novel shopping method, which is being used widely on global scale
and the personality traits and demographic characteristics of the individuals. Another research
area related with this topics the evolvement and consequences consumers decision-making
styles. “Behavioral economics”, which is a relatively new concept in the literature, emphasizes
rational and irrational decisions and the role of public regulations for optimal outcomes without
taking away their rights of choice.
In 2019, a new virus, which originated in China has spread to other countries causing a
global Covid 19 pandemia. The aim of this review is to provide updated research findings
regarding the effect of demographic characteristics and the personality traits on online shopping
in the light of current literature.