• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Engelli Bireylerin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (245.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Öztabak, Muhammet Ü.

Metadata

Show full item record

Citation

ÖZTABAK, Muhammet Ü. "Engelli Bireylerin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi". Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48.48 (2018): 21-40.

Abstract

Engelli bireylere iş ve meslek kazandırmada yardımcı olmak, onları ekonomik açıdan bağımsız hale getirmek önemli amaçlardan biri sayılmaktadır. Fakat engelli bireylerin meslek seçimleri diğer bireylere göre daha zor bir süreçtir. Bu çalışmada 2015-2016 eğitim öğretim yılında farklı üniversitelerde okuyan veya mezun olmuş engelli bireylerin meslek seçimlerini etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden “Olgubilim (fenomenoloji)” deseni kullanılmıştır. Çalışmada 10 engelli bireyle birebir görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır. Engelli bireylerin meslek seçimini etkilediği düşünülen, sosyal çevre etkisi, ekonomik düzey, annebaba tutumları, ilgi alanı, kampüsün fiziksel koşulları ve engel durumu değişkenleri incelenmiş ve katılımcılar tarafından sıralamaya konulmuştur. Buna göre engelli bireylerin meslek seçiminde en çok engel durumlarını, en az ise anne-baba tutumlarını dikkate aldıkları tespit edilmiştir.
 
Helping disabled people to gain a profession and place in working life as well as making them economically independent are considered as important goals. However, the choice of profession for disabled people is a more difficult process than the other individuals. In this study, it was aimed to investigate some factors that affect the profession choices of disabled individuals who studied in or were graduated from different universities during 2015-2016 academic years. In the study, “Phenomenological Research Design” was used as qualitative research method. The data of the study were collected by interviewing with 10 disabled individuals. The variables which were thought to affect the choice of disabled persons -social environment influence, economic level, parental attitudes, area of interest, physical conditions of the campus and disability situation- were examined and put in order by participants. It has been found that in choosing a profession; disabled people take into consideration the most their disability situations and at least the attitudes of their parents.
 

Source

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi

Volume

48

Issue

48

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/37936/378639
https://hdl.handle.net/11352/3584

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü [88]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [587]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.