Müzede Aydınlatmanın Kullanıcı ve Eserler Açısından Değerlendirilmesi
Citation
ÖZCAN, Uğur & Hümeyra ÇAĞLAR. "Müzede Aydınlatmanın Kullanıcı ve Eserler Açısından Değerlendirilmesi". Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 18 (2020): 645-655.Abstract
Müzeler, bir toplumun bilim, sanat, kültür ve tarih alanlarında değerli görülen eserlerinin sergilendiği, saklandığı ve korunduğu
yapılardır. İlk müze 16. yüzyılda, ilk resmi müze ise 18. yüzyılda oluşturulmuştur. Bu dönemlerde kurulan müzelerde amaç, sadece
nesnelerin bol güneş ışığı altında sergilenmesidir. 19. yüzyılda sergileme işlevine ek olarak insanların sosyalleştiği, eğitimsel ve
kültürel etkinlikler ilave edilmiştir. Müzeler bulundukları şehirlerde birer röper noktası haline gelseler de, ana işlevleri olan sergileme
devam ettirilmektedir. 20. yüzyıldan sonra ise artık koleksiyon nesnelerinin korunması gündeme gelmiştir ve doğal ışık kontrolüyle
birlikte yapay ışık ve yansıtıcılar kullanılmaya başlanmıştır. Müzelerde sergilemeden sonra ikincil işlev, insanlığın kültürel ve tarihi
değerleri olan nesnelerin toplanması ve korunmasıdır. Ancak sergileme esnasında fiziksel ve çevresel faktörler nedeniyle sergilenen
nesneler zarar görmekte ve bozulmalara uğramaktadır. Sergilenen nesneler, tüm insanlığın ortak değeri ve kültür mirası haline
dönüşmüştür. Bu nedenle büyük tahribatların geri dönüşü zor, hatta imkânsız olabilmektedir.
Sergileme, birincil işlev olduğundan, sergilenen nesnelerin doğru algılanabilmesi çok önemlidir. Eserlerin algılanabilmesi fiziksel
temas sağlanarak gerçekleştirilemediğinden görsel algılama ve aydınlatma önemlidir. Maksimum algı için doğru aydınlatma
sisteminin, ışık miktarının ve ışığın renginin seçimine dikkat edilmelidir. Aydınlatma sistemi hem kullanıcı gereksinimlerinin
karşılanması, hem de nesnelerin ışıktan kaynaklanacak tahribatlara uğramaması iki önemli faktördür. Kullanılan aydınlatma tasarımı
ziyaretçiler için görsel konforu sağlamalı, nesnelerin doğru algılanmasını, tanımlanmasını ve tasarımın göze hoş gelmesini sağlayacak
düzeyde olmalıdır. Ayrıca ışıklandırma ile mekânın davetkar olması ve ilgi çekmesi hedeflenmelidir. Sergi objelerinin vurgulu
aydınlatıldığı özel durumlarda, kullanıcıların yön ve mesafe bulabilmesi sağlanmalı; olası çarpma, düşme gibi durumlarda hem
ziyaretçinin hem de materyallerin zarar görmesi önlenmelidir.
Koleksiyon nesnelerinin aydınlatılması, sergileme amacı ve nesnelerin içeriğindeki malzemelere göre farklılık göstermektedir. Bu
nesneler uzun yıllardır ışık gibi çevresel etkilerle karşı karşıya kaldığından, zamanla hassasiyetleri artmaktadır. Işığın nesnelerde
oluşturabileceği tahribatlar, nesnenin kimyasal özelliklerine göre farklılık göstermektedir. Genelde bu bozulmalar; renk
değişimi/solması, yapının zayıflaması ve kırılganlaşması, ışık kaynağından yayılan ısıya bağlı yüzeyde genleşme ve çatlaklar olarak
meydana gelmektedir.
Bu çalışma kapsamında, kültürel mirasların korunup sergilendiği müzelerde, ışık faktörünün ve etkilerinin, aynı zamanda ışığın
olumsuz etkilerine karşı alınabilecek tedbirlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Museums are structures in which works of a society deemed valuable in the fields of science, art, culture and history are exhibited,
stored and preserved. First museum 16. in the century, the first official museum is 18. it was created in the century. The purpose in
museums established during these periods is only to display objects in abundant sunlight. 19. in addition to the exhibiting function in the century, people socialized, educational and cultural activities were added. Although museums have become points of interest in
the cities in which they are located, their main function, the exhibition, continues. 20. after the century, however, the preservation of
collection objects was brought to the agenda and artificial light and reflectors began to be used along with natural light control. The
secondary function after display in museums is the collection and preservation of objects with cultural and historical values of
humanity. However, the objects exhibited during the exhibition are damaged and deteriorated due to physical and environmental
factors. The objects on display have been transformed into the common value and cultural heritage of all humanity. Therefore, it can
be difficult or even impossible to recover from major destruction.
Because exhibiting is the primary function, it is very important that objects exhibited can be perceived correctly. Visual perception
and lighting are important because the perception of the works cannot be realized by providing physical contact. Attention should be
paid to the selection of the correct lighting system, the amount of light and the color of the light for maximum perception. The lighting
system meets the needs of the user, and the objects do not suffer from the destruction caused by light are two important factors. The
lighting design used should provide visual comfort for the visitors, to ensure that the objects are correctly perceived, identified and the
design is pleasing to the eye. It should also be aimed to make the place inviting and interesting with lighting. In special cases where
exhibition objects are highlighted, users should be able to find direction and distance; in case of possible impact or fall, damage to
both the visitor and the materials should be prevented.
The illumination of the objects of the collection differs according to the purpose of the exhibition and the materials in the contents of
the objects. Because these objects have faced environmental impacts such as light for many years, their sensitivity increases over
time. The effects that light can cause on objects vary according to the chemical properties of the object. In general, these distortions
occur as discoloration/fading, weakening and brittle of the structure, expansion and cracks on the surface due to heat emitted from the
light source.
Within the scope of this study, it is aimed to examine the light factor and its effects, as well as the measures that can be taken against
the negative effects of light in museums where cultural heritage are protected and exhibited.