Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması
Citation
ARSLAN, Nihan, Nihan TURHAN, Tuğba BİNGÖL, Muhammet Übeydullah ÖZTABAK & Şeyda ÇETİNTAŞ. "Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması". Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47.47 (2018): 39-50.Abstract
Çalışmada Horst, Finney ve Barron (2007) tarafından geliştirilen Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin
Türkçeye uyarlama çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Ölçeğin Türkçe formu 2016-2017
eğitim öğretim yılında devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 282 öğrenci üzerinde
uygulanmıştır. Ölçek uyarlama araştırmasında dil geçerliği için Eğitim Bilimleri Bölümünden
ve Yabancı Diller Bölümünden İngilizceye hakim 6 akademisyen tarafından İngilizce ve Türkçe
uyarlama karşılaştırması yapılmıştır. Sonrasında İngilizce okur yazar öğrenci grubuna İngilizce
ve Türkçe ölçekler uygulanmış olup, maddeler arasındaki korelasyon analizi yapılmıştır. Böylece,
nihai Türkçe ölçek çevirisi yapılmıştır. Ölçeğin dil geçerliğinden sonra yapı geçerliği ve güvenirlik
analizi yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için öncelikle Açımlayıcı Faktör Analizi
(AFA) yapılmıştır. Araştırmanın örneklem büyüklüğü ve faktör analizi yapılabilmesine uygun
olduğu KMO .726 ve Barlett testi χ2 değeri ise 1272,522 (p< .001) olarak bulunmuştur. Ölçeğin
yapı geçerliliği incelendiğinde verilere göre toplam varyansın % 54,32’sini açıklayan üç boyutlu
bir yapı elde edilmiştir. Bu araştırmada AFA analizinde madde-faktör yapısı belirlenmiş olup
sonrasında doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile model uyumu testi yapılmıştır. Sosyal Başarı
Hedefi Ölçeğinin üç boyutlu yapısının doğrulandığı ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada güvenirlik analizi için ölçeğin ve her boyutun iç tutarlılığına, cronbach alpha değerine bakılmıştır. Ölçeğin
toplam iç tutarlılık katsayısı .68 bulunmuştur. Ölçeğin beceri alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı
.712, performans yaklaşımı alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .627 ve performans kaçınma alt
boyutu için iç tutarlılık katsayısı .497 olarak bulunmuştur. AFA ve DFA analizleri sonucunda,
Sosyal Başarı Hedefi Ölçeği Türkçe Formunun uygulandığı örneklem grubunda güvenilir ve
geçerli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This research aims to conduct the Turkish adaptation studies of Social Achievement Goal Scale
(SAGS; Horst, Finney, ve Barron, 2007) which was revised from the Social Achievement Goal
Orientation Scale (SAGOS; Ryan ve Hopkins, 2003). The Turkish version of the scale was applied
on 282 university students studying at state university during during the 2016-2017 academic
year. In the scale adaptation study, English and Turkish translation comparisons were made
with six academicians having advanced English proficiency from Educational Sciences and
Foreign Language Departments for language validity. Subsequently, English and Turkish scales
were applied to the English literate group of students and the Turkish translation of the scale
was completed by correlation analysis between the items. After the analysis of the language
validity of the scale, the validity and reliability analyses were performed. In order to determine
the construct validity of the scale, Explicatory Factor Analysis (EFA) was performed first. The
sample size and factor analysis of the study were found to be appropriate with KMO .726 and
the Barlett test x2 = 1272,522 (p <.001). When the construct validity of the scale was examined,
a three-dimensional structure which accounts for 54,32 % of the total variance was obtained.
In this study, item-factor structure was determined in EFA analysis and then model fit test was
performed with Confirmatory Factor Analysis (CFA). Three-dimensional structure of the Social
Achievement Goal Scale was confirmed. In this study, the Cronbach alpha value of the scale and
the internal consistency of each dimension were examined for reliability analysis of the scale. The
total internal consistency coefficient of the scale was .68, the internal consistency coefficient for
the Mastery subscale was .712, the internal consistency coefficient for the Performance-approach
was .627, and the internal consistency coefficient for the Performance-avoidance was .497. The
EFA and CFA analyzes showed that the Turkish adaptation of the Social Achievement Goal Scale
was reliable and valid.