• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi: Ne Kadar Öğreteceğiz?

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (509.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Göçen, Gökçen
Okur, Alpaslan

Metadata

Show full item record

Citation

GÖÇEN, Gökçen & Alpaslan OKUR. "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi: Ne Kadar Öğreteceğiz?". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7.3 (2018): 2180 - 2203.

Abstract

Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hangi sözcüklerin öğretileceğine ve öğretilecek sözcüklerin nasıl öğretileceğine dair çalışmalar yapılmaktadır. Bunun yanında, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine dâhil edilmesi planlan sözcükler konusunda, hangi seviyede kaç sözcük öğretileceği ise kesin olarak ortaya konmuş değildir. Öğretim söz konusu olduğunda sözcükleri “Ne kadar öğreteceğiz?” sorusunun cevabına duyulan ihtiyaç deyim, atasözü gibi söz varlığı öğeleri için de hissedilmektedir. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak, çalışmada “Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde söz varlığı öğelerine hangi seviyede, ne kadar yer verilmelidir?” sorusunu yanıtlamak amaçlanmıştır. Bu amaçla doküman analizinin kullanıldığı çalışmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan Gazi Türkçe Öğretim Seti’nde, Yeni Hitit Türkçe Öğretim Seti’nde ve İstanbul Türkçe Öğretim Seti’nde yer alan A1, A2, B1, B2 ve C1 seviye ders kitaplarındaki söz varlığı öğeleri incelenmiştir. Elde edilen verilerden hareketle Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere temel, orta ve ileri seviyelerde söz varlığı öğelerinin ne kadar öğretileceğine dair bir öneride bulunulmuştur.
 
Various studies on how many words to teach on Turkish education have been conducted so far. However, regarding the words to be included in teaching Turkish as a foreign language, the amount of words to teach in each language level has not been precisely identified yet. When it comes to teaching, the question “How much to teach?” also applies to the vocabulary items such as idioms and proverbs. This study provides an answer for the following question: “While teaching Turkish, how many vocabulary items should be taught in different language levels?” Document analysis was adopted in the study. Turkish textbooks for foreigners named Gazi, Yeni Hitit and Istanbul (levels; A1, A2, B1, B2 and C1) form the sample of the study. The vocabulary items found in these textbooks have been studied. The findings provided a suggestion about how many vocabulary items should be taught in elementary, intermediate and advanced levels.
 

Source

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi

Volume

7

Issue

3

URI

http://www.itobiad.com/tr/download/article-file/543792
https://hdl.handle.net/11352/3649

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [672]
  • Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü [21]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.