• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tek Sözcük Döneminde Dil - Zihin İlişkisi, İki Dillilik ve İletişimdeki İşlevselliği (12. ve 13. Aylar)

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (894.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Çelik, Muhammet

Metadata

Show full item record

Citation

ÇELİK, Muhammet. "Tek Sözcük Döneminde Dil - Zihin İlişkisi, İki Dillilik ve İletişimdeki İşlevselliği (12. ve 13. Aylar)". FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 17 (2021): 481-512.

Abstract

İnsanda doğuştan var olan dil edinim süreci, anne karnında iken duyduğu seslerle başlar, ardından çeşitli safhalardan geçerek ortalama 12. ayda görülen tek sözcük dönemine ulaşır. Konuşmanın başlangıcı olan bu dönemde çocuğun, zihnindeki düşünceleri ifade etmek üzere kolayına gelen kelimelerden seçerek kullandığı tek tek kelimeler, çoğu kez sözedimsel bir güç taşır ve cümlelerin ifade ettiği anlamları barındırır. Dil ediniminin ilk safhalarından itibaren çocuklar, hayatın doğal akışı içinde birden fazla dili sorunsuzca edinebilirler. Çalışma, Türkiye’de sıklıkla görülen, Türkçe ve Kürtçeyi aynı anda edinen çocuklardan birinin örnekliğini yorumlamakta ve çocuğun kullandığı tek tek kelimelerden hareketle onun düşünce ve hayal dünyasına kapı aralamayı hedeflemektedir.
 
The innate language acquisition process starts with the voices heard in the mother’s womb, then passes through various stages and reaches the single word period around 12th month on average. In this period, which is the beginning of the conversation, the individual words that the child uses by choosing from easy words to express the thoughts in his mind often behave like a speech act and contain the meanings expressed by the sentences. From the early stages of language acquisition, children can easily acquire more than one language in the natural flow of life. This work interprets the example of one child who acquire both Turkish and Kurdish which is common in Turkey and aims to uncover his thoughts and imaginations based on the single words he uses.
 

Source

FSM Vakıf Üniversitesi, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi

Issue

17

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmia/issue/62991/957118
https://hdl.handle.net/11352/3695

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [523]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [587]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.