• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psikolojik Danışman Adaylarının Koşulsuz Kendini Kabul Düzeyleri

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (432.0Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Bingöl, Tuğba Yılmaz
Batık, Meryem Vural

Metadata

Show full item record

Citation

BİNGÖL, Tuğba Yılmaz & Meryem Vural BATIK. "Psikolojik Danışman Adaylarının Koşulsuz Kendini Kabul Düzeyleri". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7.4 (2018): 2438-2453.

Abstract

Bireyin zekice, doğru ve yetkin davranıp davranmadığı ve başkaları tarafından onaylanıp onaylanmadığına aldırmadan kendini tam ve koşulsuz olarak kabul etmesi olarak tanımlanabilen koşulsuz kendini kabul, psikolojik danışmanların sahip olması gereken özelliklerden bir tanesidir. Bireylerin kendini koşulsuz kabulü diğerlerini de eleştirisiz ve önyargısız kabul etmeyi içerir. Bu nedenle bu araştırmada psikolojik danışman adaylarının koşulsuz kendini kabul düzeylerini ve cinsiyet, sınıf düzeyi ve algılanan aile tutumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadıklarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi 183 psikolojik danışma ve rehberlik bölümü öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma genel tarama modeline göre yürütülmüş ve betimleyici analizlerle birlikte t-testi, ANOVA ve Tukey’s B testi kullanılmıştır. Sonuçta araştırmaya katılan bireylerin koşulsuz kendini kabul düzeylerinin orta düzeyde olduğu, elde edilen puanların cinsiyet ve anne-baba tutumuna göre farklılaşmazken, sınıf düzeyine göre farklılaştığı görülmüştür. Bu farklılık 1 ve 2. sınıf öğrencileri arasında, 2. sınıf lehine bulunmuştur.
 
Unconditional self-acceptance (USA) can be defined, as the complete and unconditional acceptance of an individual without regarding whether the individual behaves in a clever, correct and competent manner and whether or not others approve it. It is one of the qualities of psychological counselors. The USA includes the acceptance of others without criticism and without prejudice. Therefore, it was aimed to determine the USA levels of psychological counselor candidates in this study. It was also aimed to determine whether the scores differed according to gender, class level and perceived family attitude variables. The sample of the study consisted of 183 university students. The research was conducted according to the general screening model; t-test, ANOVA and Tukey's B test were used together with descriptive analyzes. It was observed that the USA levels of the participants were intermediate. The obtained scores differed according to class level.
 

Source

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi

Volume

7

Issue

4

URI

http://www.itobiad.com/tr/
https://hdl.handle.net/11352/3735

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü [99]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [672]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.