Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma
Künye
YEŞİLYURT, Ferahim. "Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma". Turkish Studies - Educational Sciences,15.2 (2020): 1349-1365.Özet
Today, the Internet captivates users of all ages becoming widespread. Several problems start to
arise with the increasing usage of the internet. School psychological counselors were interviewed in this
research with the aim of investigating what kind of problems that psychological counselors experience with
students in relation to internet. The phenomenological tradition of qualitative research was chosen for this
study. Semi-structured interviews were conducted. The interview involved five open ended questions.
Psychological counselors answered which problems they experience related to internet in the school, what
they surprise, what they learn from students, their works and study, the need of training about this and their
expectations from training. 25 psychological counselors working in İstanbul were participated in this study.
Results indicated that psychological counselors experience the feeling of incompetence regarding problems
with internet and they need in-service training. Psychological counselors need in-service training with respect
to social media and computer games. It was determined that psychological counselors need more in-service
training intended for practical information than theoretical information. It was suggested that the authoritios
of the Ministry of Education should prepare in-service training plans especially regarding the use of social
media and computer games in order to meet the needs of information related to the internet. Also, it was
suggested that the content of in-service training should be works intended for practical information as much
as possible. It will be beneficial for psychological counselors to do group guidance activities related to cyber
bullying, social media addiction, computer games intended for students in order them to develop time
management skills. İnternet günümüzde hızla yaygınlaşarak her yaştan kullanıcıyı kendisine çekmektedir. Artan kullanımla
birlikte bazı sorunlar da ortaya çıkmaya başlamıştır. Psikolojik danışmanların okul ortamında öğrencilerle
internetle ilişkili olarak ne tür sorunlarla karşılaştıklarını belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada okul
psikolojik danışmanlarıyla görüşülmüştür. Araştırmada Nitel araştırma yöntemlerinden Fenomenoloji
yaklaşımı tercih edilmiştir. 2018 yılında yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle veriler toplanmıştır.
Görüşmede beş açık uçlu soru sorulmuştur. Psikolojik danışmanlara; okulda internet ile bağlantılı hangi
sorunlarla karşılaştıkları, nelere şaşırdıkları, öğrencilerden neler öğrendikleri, yaptıkları çalışmalar, bu
konuda eğitim ihtiyacı ve eğitimden beklentileri ile ilgili sorular sorulmuştur. Çalışmada amaçlı örnekleme
yöntemiyle İstanbul ilinde görev yapan yirmi beş psikolojik danışmana ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular
ışığında psikolojik danışmanların internetle ilgili sorunlarda kendilerini yeterli hissetmedikleri ve hizmet içi
eğitime ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Psikolojik danışmanlar sosyal medya ve bilgisayar oyunları
konusunda hizmet içi eğitime ihtiyaç duymaktadırlar. Hizmet içi eğitimde kuramsal bilgilerden çok
uygulamaya dönük eğitimlere ihtiyaç duydukları saptanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri psikolojik
danışmanların internetle ilgili konularda bilgi ihtiyacını karşılamaya yönelik özellikle sosyal medya
kullanımı ve bilgisayar oyunları konularında hizmet içi eğitim planları hazırlamaları ve bu eğitimlerin
içeriğinin mümkün olduğunca uygulamaya yönelik çalışmalar olması önerilmektedir. Psikolojik
danışmanların zamanlarını daha etkili kullanmaları açısından öğrencilere yönelik bilgisayar oyunları, sosyal
medya bağımlılığı ve siber zorbalık konularıyla ilgili grup rehberliği etkinlikleri yapmaları faydalı olacaktır.
Kaynak
Turkish Studies - Educational SciencesCilt
15Sayı
2Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJM01UVXdNQT09/okul-psikolojik-danismanlarinin-gozunden-sosyal-medya-siber-zorbalik-ve-bilgisayar-oyunlari-ile-ilgili-nitel-bir-calismahttps://hdl.handle.net/11352/3755