Otizm Spektrum Bozukluğu Olan 3-6 Yaş Çocukların Kaynaştırmasına Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Künye
ŞAN, Suat, Otizm Spektrum Bozukluğu Olan 3-6 Yaş Çocukların Kaynaştırmasına Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin otizm spektrum
bozukluğu olan çocukların kaynaştırmasına yönelik tutumlarını incelemektir. Bu
amaç doğrultusunda nicel çalışma yöntemlerinden olan tarama modeli ile çalışma
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya İstanbul ilinin Anadolu yakasında okul öncesi
eğitim kurumlarında çalışmakta olan öğretmenler dâhil edilmiştir. Çalışmaya %95,1'i
kadın ve %4,9'u ise erkek olmak üzere toplamda 283 öğretmen katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Segall (2008) tarafından geliştirilen, Türkçeye
uyarlaması ise Demir ve Aydın (2012) tarafından yapılan "Otizmli Çocukların
Kaynaştırılmasına İlişkin Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından
oluşturulan "Kişisel Bilgi Formu" da yapılan çalışmada veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik programı ile analiz edilmiştir. Bu
analizde katılımcıların Otizmli Çocukların Kaynaştırılmasına İlişkin Tutum
Ölçeğinden alınan toplam tutum/görüş puanlarının farklı değişkenler açısından
farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis
H Testi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerinin OSB olan çocukların
kaynaştırmasına yönelik tutumlarının farklı değişkenlere göre farklılık gösterip
göstermediğine bakıldığında; yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem, sınıfında otizm
tanısı almış öğrencinin bulunma durumu, otizmle ilgili program, seminere ya da
kursa katılma durumu, otizm tanısı almış öğrencilerle çalışma deneyimi ve otizm
tanısı almış çocukların kaynaştırma eğitiminin şeklini tanımlama değişkenlerine göre
anlamlı farklılık elde edilmiştir. Ancak öğretmenlerin tutumları cinsiyet, mezun
olunan bölüm, özel eğitim dersi alma durumu, yakın çevresinde otizm tanısı almış
çocuğun bulunma durumu ve otizmi tanımlama şekli değişkenleri açısından
değerlendirildiğinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca araştırmada okul
öncesi öğretmenlerin büyük çoğunluğunun otizm spektrum bozukluğu olan
çocukların kaynaştırmasına karşı olumlu bir tutum içinde oldukları tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the views of pre--school teachers on
inclusion of children with autism spectrum disorder. For this purpose, the study was
carried out with the scanning model, which is one of the quantitative study methods.
Teachers working at pre-school education institutions on the Anatolian side of
Istanbul were included in the research. A total of 283 teachers, 95.1% female and
4.9% male, participated in the study. The "Attitude Scale Towards Inclusion of
Children with Autism" developed by Segall (2008) and adapted into Turkish by
Demir and Aydın (2012) was used as a data collection tool in the study. In addition,
the "Personal Information Form" created by the researcher was used as a data
collection tool in the study. The obtained data were analyzed with statistics program.
In this analysis, tests such as the Mann Whitney U Test and the Kruskal Wallis H
Test were used to determine whether the total attitude scores obtained from the
Attitude Scale for the Inclusion of Children with Autism differ in terms of different
variables.According to the research findings, when the views/attitudes of pre-school
teachers towards inclusion of children with ASD differ according to different
variables; a significant difference was obtained according to the variables of age,
education level, professional seniority, presence of a student diagnosed with autism
in his class, a program related to autism, participation in a seminar or course,
experience of working with students diagnosed with autism, and defining the form of
inclusive education for children diagnosed with autism. However, when teachers'
views/attitudes were evaluated in terms of gender, department graduated, taking
special education courses, presence of a child diagnosed with autism in their
immediate surroundings, and the way of defining autism, no significant relationship
was found. In addition, it was determined in the study that the majority of pre-school
teachers had a positive attitude towards inclusion of children with autism spectrum
disorder.