Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecindeki İletişim Becerilerinin İncelenmesi
Citation
DEMİR, Asım, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecindeki İletişim Becerilerinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Abstract
Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin eğitim sürecindeki iletişim becerilerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muş’un merkez ilçesinde bulunan özel ve devlete bağlı bağımsız anaokulları ve anasınıflarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ‘Amaçlı Örnekleme’ yöntemlerinden ‘Ölçüt Örnekleme’ ile seçilen 14 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgilere ait soruların yer aldığı “Kişisel Bilgi Formu” ve öğretmenlerin eğitim sürecindeki iletişim becerilerinin değerlendirilmesine yönelik araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğitim Sürecindeki İletişim Becerilerine Yönelik Görüşleri’’ isimli yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma kapsamında öğretmenlerin belirtmiş olduğu görüşler doğrultusunda bulgulara ulaşılmış, verilerin analizi NVİVO-12 programıyla gerçekleştirilmiş, içerik analizi yapılarak temalara, alt temalara ve kodlara ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenler, okul, aile ve çocuklarla iletişim kurarken genel olarak kendilerini bu konuda yeterli bulduklarını belirtmişlerdir. Fakat okul içerisinde yönetici ve meslektaşlarıyla, dışarıda da ailelerle zaman zaman bazı problemler yaşadıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerimizin okul, aile ve çocuklarla üst düzeyde iletişim kurmasının önemi ve bu süreçte yaşanan problemlerin çözümü için iletişimin güçlü bir etmen olduğu araştırmada önemli bir sonuç olarak ortaya çıkmıştır. This study was carried out to examine communication skills in the education process of preschool teachers in the who are working in pre-school education institutions. The study group of the research consists of pre-school teachers working in private and state kindergartens located in the Central district of Muş. The sample of the study consists of 14 preschool teachers selected by criterion sampling, one of the purposeful sampling methods. The "Personal Information Form" prepared by the researcher was used as the data collection tool in the study including questions about demographic information, and also the semi-structured interview form developed by the researcher for the assessment of teachers' communication skills in education "Opinions Of Preschool Teachers About Views on Communication Skills in the Education Process " was used. Within the scope of the study, the analysis of the data in accordance with the opinions expressed by the teachers, was carried out with the NVIVO-12 application, and the themes, sub-themes and codes were reached. According to the results of the research, the teachers stated that they generally found themselves qualified while communicating with the school staff, family and children.However, teachers confirmed that in the school they sometimes have some problems with the administrator, colleagues and with the families outside. In this study a significant conclusion that has been reached is that it is important for the teachers to communicate with the school staff, family and children at the highest level and how the healthy communication is a powerful factor for the solution of the problems.