• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demografik Değişkenlerin, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Etkilerinin Analizi

Thumbnail

View/Open

Ana makale (1.035Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Yıldız, Baran Barış

Metadata

Show full item record

Citation

YILDIZ, Baran Barış. "Demografik Değişkenlerin, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Etkilerinin Analizi." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 18 (2021): 335-362.

Abstract

Bu araştırmanın amacı; demografik değişkenlerin, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri üzerine etkilerinin analizidir. Kuramsal kısımların yazımında tümdengelim ve uygulama kısmında nicel yöntemlerden, ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Çalışmanın evreni İstanbul ili Avcılar ilçesinde resmi ilkokullarda okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerdir. Araştırmanın anketin birinci kısmında demografik bilgilerin elde edilmesine yönelik 4 madde ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerini ölçmeye yönelik 6 boyut 36 maddeden oluşan “Sınıf Yönetimi Ölçeği Öğretmen Formu” yer almıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinden; öğrenme-öğretme süreci ve davranış yönetimi becerisi ile katılımcıların öğrenim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, ön lisans düzeyinde eğitim almış öğretmenlerin davranış yönetiminde daha düşük, öğrenme-öğretme süreçlerinde ise daha yüksek puan ortalamalarına sahip oldukları gözlemlenmiştir.
 
The purpose of this research; The analysis of the effects of demographic variables on the classroom management skills of preschool teachers. In the writing of the theoretical parts, the relational screening model is based on the deduction and the quantitative methods in the application part. The universe of the study is the teachers working in pre-school education institutions in public primary schools in Avcılar district of Istanbul. In the first part of the survey, there was a “Classroom Management Scale Teacher Form” consisting of 4 items for obtaining demographic information and 6 dimensions and 36 items for measuring teachers’ classroom management skills. As a result of the analyzes made; teachers’ classroom management skills; It has been determined that there is a statistically significant difference according to the learning-teaching process and behavior management skills and the educational status of the participants. In addition, it has been observed that teachers with associate degree education have lower average scores in behavior management and higher mean scores in learning-teaching processes.
 

Source

FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi

Issue

18

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmia/issue/67358/1050306
https://hdl.handle.net/11352/4016

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [523]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.