Mindfulness in Teaching and Positive Characteristics in Teachers: Prosocial Behaviors as Mediator
Künye
GÖRDESLİ, Meltem Aslan & Dilaram Billur ÖRNEK . "Mindfulness in Teaching and Positive Characteristics in Teachers: Prosocial Behaviors as Mediator". Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12.65 (2022):189-200.Özet
The importance of the influence of teachers on the development of individuals is often
emphasized; It is accepted that positive teacher characteristics have positive effects on both
teachers and students. However, it is seen that studies on variables that affect positive
teacher characteristics are mainly concerned with intrapersonal psychological processes. For
this reason, it is thought that considering the variables that may affect positive teacher
characteristics in the context of interpersonal and educational environments will contribute
to the literature on positive teacher characteristics. This study examines the mediating role
of prosocialness in the relationship between mindfulness in teaching and positive
characteristics in teachers. A total of 398 teachers working at various educational levels
participated in the study. It was observed that the goodness of fit values in the tested model
was within acceptable limits. Prosocialness was found to be a full mediator between
mindfulness and positive characteristics in teachers. When the findings of the study were
examined, it was seen that it is important to study prosocialness and mindfulness in teaching
among teachers and teacher candidates. Öğretmenlerin, bireylerin gelişimleri üzerindeki etkilerinin önemi sıklıkla vurgulanmakta;
pozitif öğretmen özelliklerinin hem öğretmenler hem de öğrenciler üzerindeki olumlu
etkileri kabul edilmektedir. Ancak pozitif öğretmen özelliklerinde etkili olan değişkenlere
yönelik çalışmaların ağırlıklı olarak kişi-içi psikolojik süreçlerle ilgilendiği görülmektedir. Bu
nedenle pozitif öğretmen özelliklerinde etkili olabilecek değişkenlerin kişilerarası ve eğitim
ortamı bağlamında ele alınmasının pozitif öğretmen özelliklerine dair alanyazına katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, öğretimde bilinçli farkındalık ile öğretmenlerdeki
olumlu özellikler arasındaki ilişkide prososyal davranışların aracı rolünü incelemektedir.
Araştırmaya çeşitli eğitim kademelerinde görev yapan toplam 398 öğretmen katılmıştır.
Yapısal eşitlik modelinin kullanıldığı bu çalışmada öğretimde bilinçli farkındalık ile pozitif
öğretmenlik arasındaki ilişkide prososyal davranışların tam aracı olduğu bulgusuna
ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, öğretmen yetiştirme ve hizmet içi
eğitimlerinde öğretimde bilinçli farkındalık ve prososyal davranışlara yer verilmesinin önemli
olduğu görülmüştür