Yabancılar için Türkçe Ders Kitaplarındaki Kültürel Unsurların İncelenmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yabancılar için Türkçe Öğretim Seti Örneği
Citation
YAZICI, Hilal & Gökçen GÖÇEN. "Yabancılar için Türkçe Ders Kitaplarındaki Kültürel Unsurların İncelenmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yabancılar için Türkçe Öğretim Seti Örneği". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Ö10 (2021): 365-395.Abstract
Yabancı dil öğretimi sürecinde dilin kullanım boyutunu oluşturan kültürel unsurların büyük bir
önemi vardır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürel unsurların incelenmesine yönelik
gerçekleştirilen çalışmalara bakıldığında araştırmaların genellikle ders kitapları üzerine yapıldığı
görülmektedir. Ders kitapları, ilk başvurulan ve en kolay ulaşılabilen kaynaklar olması bakımından
hedef dil ve kültür öğretiminde önemli bir yere sahiptir. Bu sebeplerden ders kitaplarının kültürel
açıdan incelenmesi bir ihtiyaç olarak görülmektedir. Bu çalışmada da inceleme alanı olarak ders
kitaplarının seçilmesinde öğrenicilerin dil öğrenme sürecinde öncelikle ve genellikle ders kitaplarını
kullanması etkili olmuştur. İlgili alanda yapılan çalışmalar araştırıldığında ilk basımları 2018-2020
yılları arasında yayımlanan Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yabancılar için Türkçe ders kitaplarının
kültürel unsurlar açısından incelenmediği fark edilmiştir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde
ders kitapları aracılığıyla aktarılan kültürel unsurların belirlenmesinin ve bu yolla ders kitaplarının
kültürel unsurlar açısından karşılaştırılmasının bir gereklilik olduğu düşünülmüştür. Buradan yola
çıkarak çalışmada “Yabancılar için Türkçe ders kitaplarında yer alan kültürel unsurlar nelerdir?”
araştırma sorusundan hareketle Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yabancılar için Türkçe ders
kitaplarında yer alan okuma metinlerindeki kültürel unsurların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel
araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygun olarak gerçekleştirilen çalışmada, kültürel
unsurlara ait veriler doküman analiziyle toplanmıştır. Araştırma kapsamında incelenen kitaplarda
kültürel unsurların en çok yiyecek, değerler, Türk edebiyatı, meslekler, turistik ve tarihî yerler
boyutlarında kullanıldığı tespit edilmiştir. Cultural elements that make up the dimension of language use have a great importance in the foreign
language teaching process. When we look at the studies on the examination of cultural elements in
the teaching of Turkish as a foreign language, it is seen that the researches are generally made on
textbooks. Textbooks have an important position in target language and culture teaching as they are
the first reference and the most easily accessible source. For these reasons, it was seen as a need to
examine the textbooks from a cultural perspective. In this study, the choice of textbooks as a field of
study was influenced by the fact that learners primarily and generally use textbooks in the language
learning process. When the studies in the related field were investigated, it was noticed that the first
editions of Van Yüzüncü Yıl University Turkish for Foreigners textbooks were not examined in terms
of cultural elements. In teaching Turkish as a foreign language, it is thought that it is a necessity to
determine the cultural elements transferred through the textbooks and to compare the textbooks in
terms of cultural elements in this way. Based on the research question: “What are the cultural
elements in Turkish textbooks for foreigners?” it was aimed to examine the cultural elements in the
reading texts in Van Yüzüncü Yıl University Turkish for Foreigners textbooks. In the study, which
was carried out in accordance with the case study, one of the qualitative research designs, the data on
cultural elements were collected by document analysis. In the books examined within the scope of
the research, it has been determined that the cultural elements are mostly used in the dimensions of
food, values, Turkish literature, professions, touristic and historical places.