Vektör Kontrollü Sürücüler için Asenkron Motor Eşdeğer Devre Parametrelerinin Üretici Veri Föylerinden Kestirilmesi
Künye
GÜLBAHÇE, Mehmet Onur & Muhammed Emin KARAASLAN. "Vektör Kontrollü Sürücüler için Asenkron Motor Eşdeğer Devre Parametrelerinin Üretici Veri Föylerinden Kestirilmesi". Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 9.4 (2021): 1372-1385.Özet
Son yıllarda meydana gelen endüstriyel gelişmeler gerek endüstriyel gerekse ev tipi
uygulamalarda kullanılan asenkron motorların geniş bir hız aralığında kontrol
edilebilmesini zorunlu kılmıştır. Vektör kontrolü algoritmaları sayesinde hız ve
moment kontrolünün geniş aralıkta yüksek başarımlı bir şekilde yapılabilmesi için
asenkron motorun eşdeğer devre parametrelerinin yüksek doğrulukla bilinmesi
gerekir. Bu çalışmada sadece üreticilerin veri föylerinde paylaşmış olduğu kısıtlı
bilgiler ile asenkron motorun eşdeğer devre parametrelerinin tahmini
gerçekleştirilmiştir. Tahmin yöntemi asenkron motorun eşdeğer devresinden
türetilen doğrusal olmayan denklemlerin Newton-Raphson yöntemi ile çözülmesi
ilkesine dayanmaktadır. Önerilen denklem sistemi ve çözüm algoritması 20 farklı
asenkron motor için test edilmiş ve deneysel olarak elde edilen eşdeğer devre
parametreleri ile karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Dahası seçilen 4 farklı motor
için deneysel olarak elde edilen hız-moment karakteristiği ve kestirilen
parametreler ile hesaplanan hız-moment karakteristiği verilerek önerilen
algoritmanın başarımı irdelenmiştir. In recent years, industrial developments have made it necessary to control
induction motors used in both industrial and household applications in a widespeed range. Thanks to vector control algorithms, in order to control the torque in a
wide speed range operations with high performance, the equivalent circuit
parameters of induction motor have to be known precisely. In this study, the
estimation of the equivalent circuit parameters of the induction motor is
implemented only with the limited information shared by the manufacturer’s
datasheets. The estimation method is based on the principle of solving nonlinear
equations derived from the equivalent circuit of an induction motor by NewtonRaphson method. The proposed equation set and solution algorithm have been
tested for 20 different induction motors and presented in comparison with the
experimentally obtained equivalent circuit parameters. Moreover, the speed-torque
characteristics obtained experimentally and calculated from estimated equivalent
circuit parameters for 4 different selected motors are compared and the
performance of the proposed algorithm is examined.