İstanbulda’ki Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Eğitim Yönetimi Süreçlerinin Değerlendirilmesi
Citation
ARAÇ, Merve & Tuncay AKÇADAĞ. "İstanbulda’ki Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Eğitim Yönetimi Süreçlerinin Değerlendirilmesi". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21.82 (2022): 603-627.Abstract
Uzaktan eğitim süreciyle ilgili dünyada ve ülkemizde uzun yıllardır bilimsel çalışmalar yapıldığı, süreçle ilgili çalışmalar yürütüldüğü görülmektedir. Ancak uzaktan eğitimin öneminin özellikle COVID-19 pandemisi döneminde daha iyi anlışıldığı ifade edilebilir. Araştırmanın amacı; üniversitelerde Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşlerini alarak uzaktan eğitim sürecini belirlemek ve değerlendirmek, mevcut durumu ile olması gerekeni belirleyerek sürecin nasıl daha etkili olabileceğine ilişkin saptamalar yapmaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem kullanılmış olup araştırma için gönüllü olan 2 devlet üniversitesi ile 6 vakıf üniversitesi bünyesinde bulunan UZEM’lerde görev yapan 8 yönetici çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. COVID-19 pandemisiyle önem kazanan ve gelecekte de bu önemin artarak süreceği varsayımıyla, uzaktan eğitim yönetimine ilişkin bilgilerin, açıklamaların betimlenmesinin, olması gereken durumlara açıklık getirilmesinin literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın önemli olarak belirtilebilecek bulgularından biri, uzaktan eğitim sitemleri tercih edilirken eğitim amaçlı ya da eğitime uyarlanabilen platform olmalarına dikkat edildiği, sonrasında ise hazırbulunuşluk, güvenlik, maliyet, etkileşim ve gelişime elverişlilik hususlarının geldiği ve bu hususların öncelik sırasının kurumların ihtiyaçları ve koşulları doğrultusunda değiştiğidir. It is observed that scientific studies have been carried out for many years in the World and in our country regarding the
distance education process. However, it can be stated that the importance of distance education is better understood,
especially amid the COVID-19 pandemic. The purpose of the research is to designate and evaluate the distance
education process by taking the opinions of the Distance Education Application and Research Center (UZEM)
managers in universities on the distance education process and to determine the status quo and what should be done
accordingly in order to make the process more effective. The research was carried out with the qualitative research
method. While determining the study group, an easily accessible sample, which is one of the purposive sampling
methods, was used and eight administrators working in Distance Education Centers (UZEM) within two state
universities and six foundation universities volunteered for the research. The data were collected through a semistructured interview form and analyzed by content analysis. Gaining importance with the COVID-19 pandemic and
with the assumption that this importance will continue to increase in the future, it is thought that describing the
information and explanations about distance education management and clarifying the necessary situations will
contribute to the existing literature. One of the most important findings of the research is that, while adopting distance
education systems, attention is paid to the fact that the platforms are those which can be adapted to required education
or training. Readiness, security, cost, interaction and convenience for development come next, and the order of priority
of these issues changes in line with the needs and conditions of the institutions.