Tezhip Sanatında Sarılma ve Hurde Rûmî Çeşitlemeleri (Eser Metni)
Citation
AKKAFA, Rabia Hilal, Tezhip Sanatında Sarılma ve Hurde Rûmî Çeşitlemeleri (Eser Metni), Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Türk tezyînâtının ana öğelerinden biri olan rûmî motifinin en güzel örnekleri mimârîde ve kitap sanatlarında görülmektedir. Klâsik dönemde soyutlaşarak gelişen bu motif, günümüzde tezhip sanatında kaynak tartışmalarına dayanarak hayvansal ve bitkisel olarak da kullanılmaktadır.
Çalışmanın ilk bölümünde rûmi motifinin tarihçesi ve çeşitleri bulunmaktadır. Tezyinatta kullanılan bazı form ve motiflerle ruminin bir arada görüldüğü örnekler ikinci bölümün temeline oluşturmaktadır. Sınırsız tasarım yapılabilecek olan rûmî motifinin sarılma ve hurde çeşitleri etrafında yapılan özgün tasarımlar, metin ve görselleriyle çalışmanın üçüncü bölümünde yer almaktadır. The most beautiful examples of the rumi motif, which is one of the main elements of Turkish ornamentation, can be seen in architecture and book arts. This motif, which developed by becoming abstract in the classical period, is used in the art of illumination today as animal and vegetal based on the source discussions.
In the first part of the study, the history and varieties of the rumi motif are included. Some forms and motifs used in ornaments and examples in which rumi are seen together form the basis of the second part. The original designs made around the “sarılma” and “hurde” types of the rumi motif, which can be designed unlimitedly, are included in the third part of the study with their texts and visuals.