Anasınıfı Eğitimi Alan Çocukların Erken Okuryazarlık Becerileri İle Ev Erken Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi
Citation
DUYAN, Kifayet Gizem, Anasınıfı Eğitimi Alan Çocukların Erken Okuryazarlık Becerileri İle Ev Erken Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilimdalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Kilis İlinde gerçekleştirilen ve anasınıfı eğitimi alan çocukların erken okuryazarlık becerileri ile ev erken okuryazarlık düzeylerinin incelendiği araştırmada, veri toplama araçları olarak erken okuryazarlık düzeyleri “Erken Okuryazarlık Testi (EROT)” ile “Ev Erken Okuryazarlık Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmaya 90 çocuk ve ailesi katılım sağlamıştır. Araştırma sonucunda işlev bilgisi (Ort. 6,67) ve harf bilgisi (Ort. 3,42) düzeylerinin kesme puanlarının üzerinde, alıcı dilde sözcük bilgisi (Ort. 10,42), ifade edici dilde sözcük bilgisi (Ort. 6,93), genel isimlendirme (Ort. 4,78), sesbilgisel farkındalık (Ort. 13,44), dinlediğini anlama (Ort. 3,01) ve genel EROT puan düzeylerinin (Ort. 48,36) kesme puanlarının altında olduğu görülmektedir. EVOK ve EROT puanları arasındaki ilişkiye bakıldığında EVOK- Okuma düzeyleri ile EROT- Genel isimlendirme düzeyleri arasında ve EROT – Harf Bilgisi düzeyleri (r:0,281; p<0,05) arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyli ilişkili olduğu, EVOK-Yazma düzeyleri ile EROT – Harf Bilgisi düzeyleri arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyli ilişkili olduğu, EVOK-Sesbilgisel farkındalık düzeyleri ile EROT- İfade edici dilde sözcük bilgisi düzeyleri, EROT – Harf Bilgisi düzeyleri (r:- 0,223; p<0,05) ve EROT- Dinlediğini anlama (r:-0,238; p<0,05) arasında negatif yönlü ve düşük düzeyli ilişkili olduğu tespit edilmiştir. EVOK-Birlikte okuma düzeyleri ile EROT- Alıcı dilde sözcük bilgisi arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyli ilişkili olduğu, Toplam EVOK puanı ile EROT- Harf bilgisi arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyli ilişkili olduğu tespit edilmiştir. In the study conducted in Kilis, in which the early literacy skills and home early literacy levels of children receiving kindergarten education were examined, the early literacy levels "Early Literacy Test (EROT)" and "Home Early Literacy Scale" were applied as data collection tools. 90 children and their families participated in the study. As a result of the research, the cut-off points of functional knowledge (Avg. 6.67) and letter knowledge (Avg. 3.42) were higher than that of receptive language vocabulary (Avg. 10.42), vocabulary in expressive language (Avg. 6.93). , general naming (Av. 4.78), phonological awareness (M. 13.44), listening comprehension (M. 3.01) and general EROT score levels (M. 48.36) are below the cut-off scores. Considering the relationship between EVOK and EROT scores, there is a positive and low-level correlation between EVOK-Reading levels and EROT- General naming levels and EROT-Letter Knowledge levels (r:0.281; p<0.05), EVOK-Writing levels and EROT – There is a positive and low-level correlation between Letter Knowledge levels, EVOK- Phonological awareness levels and EROT- Expressive language vocabulary levels, EROT – Letter Knowledge levels (r:-0.223; p<0.05) and EROT- Listening Comprehension (r:-0.238; p<0.05), there was a negative and low- level correlation. It was determined that there was a positive and low correlation between EVOK-Co-reading levels and EROT-Receptive language vocabulary, and a positive and low-level correlation between Toplam EVOK score and EROT-Letter knowledge.